"سمایه" با مشارکت 53 درصدی طرف اروپایی، بانک می زند و سهام می خرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد حاجی محمدی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی به مهر گفت: بانک های بین المللی، بانک های ایران را به لحاظ شفافیت و کارآمدی بررسی کرده اند و قرار است یک بانک ایرانی- اروپایی با سهام ۴۷ درصدی ایران و ۵۳ درصدی طرف اروپایی در یکی از کشورهای اروپا ایجاد شود.

وی افزود: طرف ایرانی 3 عضو در هیات مدیره و طرف اروپایی 4 عضو در هیات مدیره دارند و قرار است در اوایل سال 96 در اروپا تاسیس شود.

وی تصریح کرد: از طرف ایران برای عضویت در هیات مدیره این بانک سه نفر معرفی شده اند که باید به تائید بانک مرکزی کشور مربوطه برسد.سهم ایران در این بانک بعد از راه اندازی پرداخت خواهد شد و مبلغی که باید بابت سپرده قانونی و اولیه نزد بانک مرکزی این کشور اروپایی سپرده گذاری شود، از سوی شرکا تامین خواهد شد تا در آینده، بتوانیم آن را پرداخت کنیم.

مدیر اداره بین الملل بانک سرمایه گفت: این بانک به دلیل ماهیت سهامداری، هیچ گاه تحریم نبوده و سوئیفت حتی در زمان تحریم نیز برای بانک سرمایه باز بوده و در سطح جهانی، وقتی صحبت از همکاری با آن به میان می آید، همواره به عنوان یک بانک شفاف مطرح بوده و اکنون هم، تبادل اطلاعات با طرف های اروپایی انجام شده است.

حاجی محمدی اظهار داشت: بانک اروپایی پیشنهاد همکاری داده  و ما با توجه به شرایط، این درخواست را پذیرفته ایم که منجر به ایجاد بانک مشترک ایرانی- اروپایی شده است. مکاتبات لازم با بانک مرکزی هم صورت گرفته که در دست بررسی است.

وی درخصوص خرید سهام بانکهای خارجی نیز گفت: برای خرید سهام یکی از بانکهایی که در اروپا به فروش گذاشته شده، ورود کرده ایم ولی هنوز این خرید قطعی نشده است. برای تاسیس و ایجاد شعب در خارج از کشور، بانک مرکزی دستورالعملی دارد که ما نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام