برنامه جدید خودکفایی کالایی صنعت نفت/افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، بیژن زنگنه در حاشیه برگزاری جشنواره نفت و رسانه در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون بومی سازی، طراحی و ساخت ۱۰ قلم کالای اساسی و پرمصرف مورد نیاز در صنایع نفت و گاز در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته که پیش بینی می کنیم به زودی عملیات ساخت بومی دو قلم کالای پرمصرف نهایی و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از این کالاها در دوران تحریم مشکلات متعددی را برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور به وجود آورده بود، تصریح کرد: بر این اساس ساخت کالاهایی همچون تجهیزات درون چاهی، مته حفاری و لوله های نفت و گاز در اولویت قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون امکان بومی سازی و خودکفایی ۶۵ درصدی در ساخت و تولید انواع کالا و تجهیزات در سطح صنعت نفت و گاز کشور به وجود آمده، اظهار داشت: پیش بینی می شود در صورت اجرای کامل پروژه بومی سازی ، صنعت نفت تا مرز ۸۰ درصد در تامین کالا و تجهیزات به خودکفایی رسیده است.

زنگنه مهمترین برنامه ایران برای بومی سازی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را صادرات آنها عنوان کرد و افزود: سازندگان داخلی باید در کنار تامین نیازهای داخلی به دنبال حضور در بازارها و صادرات هم باشند.

وی با اشاره به ادامه مذاکرات با شرکت توتال فرانسه برای تبدیل کردن موافقتنامه اصولی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به قرارداد گفت: این شرکت فرانسوی مباحثی را هم با اتحادیه و اروپا دارد که آنها را دنبال می کند.

زنگنه با بیان اینکه افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی در سال ۹۵ به تعویق افتاده،عنوان کرد: بسته به نظر رئیس جمهور احتمال افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی در فروردین ماه ۹۶ وجود دارد.

انتهای پیام