تامین مالی ۱۴هزار میلیارد با دو نوع اوراق /راه اندازی معاملات خرما

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا،حامد سلطانی نژاد دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود ۲۰ گروه کالای کشاورزی در بورس کالا عرضه می شود افزود: اقلام محصولات کشاورزی که در بورس عرضه می شود شامل زعفران، جو، گندم، ذرت و غیره است که بیش از ۷۸ قلم کالا را شامل می شود.

وی ارزش معاملات محصولات کشاورزی سال جاری را در بورس کالا بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: امسال دولت ۲۶ میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران کشور را از طریق انجام معاملات گندم در بورس کالا تأمین و به آنها پرداخت کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بورس پسته نیز به تازگی راه اندازی شده بیان کرد: امیدواریم با انجام معاملات پسته در این بورس، رونق اقتصادی ایران در این زمینه را شاهد باشیم و این محصول بازار خود را در جهان به دست آورد.

سلطانی نژاد همکاری شرکت تعاونی پسته رفسنجان را در راه اندازی تالار تخصصی بورس پسته قابل تحسین دانست و عنوان کرد: معاملات خرما نیز در آینده نزدیک در شهرستان بم راه اندازی خواهد شد و این محصول نیز رونق اقتصادی پیدا خواهد کرد.

وی بیان کرد: برای فروش محصول پسته در بورس ۲ راه وجود دارد که کشاورزان می توانند از طریق معاملات فیزیکی در بورس و تحویل محصول پسته به انبارهای بورس پسته، قبض انبار را به عنوان گواهی سپرده دریافت کنند و وارد بورس پسته شوند.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به وجود بیش از ۸۰ کارگزاری در سراسر کشور تصریح کرد: کشاورزان برای مشاوره انجام فروش محصول پسته در بورس، به کارگزاری ها مراجعه کنند.

سلطانی نژاد یکی از دلایل از دست دادن بازار خارجی پسته را وجود تحریم ها دانست و گفت: امیدواریم معاملات پسته از سال های آینده رونق اقتصادی به کشاورزان و ایران اسلامی ببخشد.

وی کیفیت کالا را یکی از مزایای بورسی شدن کالا عنوان و اظهار داشت: عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین می کند بنابراین هرچه کالا با کیفیت بالا باشد خریداران بهترین قیمت را برای آن تعیین می کنند.

سلطانی نژاد همچنین افزود:بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال معاملات سلف عادی و اوراق استاندارد طی سال جاری در بورس کالای ایران انجام شد و برخی شرکت ها از این طریق تامین مالی کردند.

انتهای پیام