گذشته و حال فرابورس/ پذیرش 20 درصد متقاضیان/ بازدهی 3900 درصدی"فبورس"

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی بسته شدن نماد فرابورس جهت افزایش سرمایه از شهریور ماه و پذیرش در بازار پایه الف در مهر ماه امسال، مدیرعامل و معاون توسعه بازار این شرکت 70 میلیلرد تومانی در جمع خبرنگاران توضیحاتی را در خصوص عملکرد و توسعه بیان کردند تا در روزهای پایانی سال شاهد گشایش نماد و امکان معاملات سهام به روش حراج پیوسته با دامنه نوسان 5 درصد باشیم.

تاریخچه و توضیحات از زبان مدیرعامل

امیر هامونی در خصوص تاریخچه فرابورس گفت: این شرکت سهامی عام در سال 87 با سرمایه 10 میلیارد تومان تاسیس ودر سال 88 راه اندازی شد،هم اکنون با 101 نیروی انسانی و 70 میلیلرد تومان سرمایه که از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی بوده مشغول به ایفای رسالت و اهداف شرکت است.

وی با اشاره به گشایش نماد بورس ها در تابلوی بازار پایه الف اظهار داشت:فرابورس به عنوان نخستین شرکت این بازار در هیات پذیرش، بررسی و درج شد. همچنین کلیه اطلاعات امیدنامه در سایت فرابورس و در کدال گنجانده شد.

این مقام مسئول در مورد مزایای بازار پایه الف گفت: یکی از ویژگی های بارز این بازار این است که سهامداران امکان خرید و فروش آنلاین و لحظه ای را دارا هستند. با رایزنی های انجام گرفته امید است صندوق های سرمایه گذاری نیز در سهام بورس ها ورود کنند.

هامونی برگزاری این جلسه معارفه را جهت توسعه هر چه بیشتر شفافیت عنوان کرد وگفت: با توجه به 2 رکن انتشار به موقع اطلاعات در کدال و قابلیت اتکای شرکت ها به آن، شفافیت ارتقا یافته و در نتیجه به نقدشوندگی و عمق توسعه بازار کمک می شود.

وی با توجه به نگاه ویژه به استارت آپ های مالی و فین تک ها گفت: فرابورس با تشکیل شورای راهبردی برای سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ های مالی و فین تک ها در نمایشگاه بورس ، بانک ، بیمه ( که 26 تا 29 فروردین 96 برگزار خواهد شد)، ایده و نرم افزارهای ارائه شده را بررسی می کند تا در این حوزه و بازار سرمایه مشکلات حل شده و سرمایه گذاری عملیاتی شود.

مدیرعامل فرابورس اظهار داشت: با توجه به نوسانات ارزی در سال 2016 اگر سرمایه گذار خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران و خرید اوراق بهادار فرابورس را داشت می توانست حدود 20 درصد بازدهی داشته باشد. اما بورس های شرق آسیا، غرب اروپا وشمال آمریکا این توانایی و بازدهی را نداشتند.

آمار عرضه های اولیه 95

هامونی بیان کرد: از 15 عرضه اولیه ای که امسال انجام شد،13 شرکت در بازار اول و دوم و 2 عرضه در بازارهای SME انجام شد. 16 شرکت تقاضای پذیرش و درج درصندوق های سرمایه گذاری جسورانه داشتند که 6  شرکت مجوز موافقت اصولی گرفتند و مابقی در حال بررسی هستند.در مجموع انتظار می رود بالغ بر 600 میلیلرد تومان تجهیز منابع برای vc ها و اقتصاد دانش بنیان صورت پذیرد.

وی افزود: در مجموع  ارزش اوراق پذیره نویسی شده اعم از دولتی ، بانکی ،سهام شرکت ها و ... 21هزار میلیلرد تومان است.ارزش معاملات انجام شده در سال جاری مبلغ 45 هزار میلیلرد تومان بود که نسبت به سال قبل شاهد رشد 19 درصدی بودیم.

پذیرش 20 درصد متقاضیان به بازار

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به وظیفه اصلی فرابورس در سال مالی 95 چرا پذیرش شرکت های خصوصی کاهش پیدا کرده گفت: درحال حاضر 155 شرکت، متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند اما فقط 30 شرکت پذیرفته و آماده عرضه اولیه شدند. با توجه به اینکه به طور معمول 20-25 پذیرش  بطور دستی در سال انجام می شود امید است با رونمایی از سامانه انلاین و انجام آن به صورت مکانیزه، این فرصت برای حضور شرکت ها در بازار فراهم شود.

عضویت فرابورس در نهادهای بین المللی

هامونی در خصوص عضویت فرابورس در نهادهای بین المللی اظهار داشت: در فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی عضویت کامل داریم و آمار ما در سایت این بورس ها منتشر می شود اما در فدراسیون جهانی بورس ها عضو وابسته هستیم و حق رای نداریم. عضویت کامل در این فدراسیون بستگی به تکمیل عضویت سازمان بورس در آیسکو که طی چند ماه آینده انجام خواهد شد،دارد.

نقش 2.5 درصدی اسناد خزانه

وی در مورد اسناد خزانه و سود آن توضیح داد: با توجه به اینکه این اسناد پذیره نویسی نداشته و از طرف دولت به طلب کاران اعطا می شود، به لحاظ فقهی بازار اولی برای اسناد خزانه نداریم. در عملکرد فرابورس این اسناد کمتر از 2.5 درصد درآمدهای فرابورس را شامل می شود و اینکه این بازار توسعه پیدا کند یا خیر در عملکرد ما از نظر مالی تاثیری ندارد.

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: اسناد خزانه انعکاس شفاف بازار پول در کشور است و اگر اتفاقی در این بازار بیفتد ریشه آن به بازار پول بر می گردد.با توجه به اینکه بازار بین بانکی 60 برابر بازار اسناد خزانه است و به عنوان یک نرخ مرجع به این اسناد سیگنال می دهد، آشفتگی آن بر این بازار تاثیرگذار است.

پیش بینی درامد و سود 3900 تومانی هر سهم فرابورس در 8 سال

هامونی با اشاره به اینکه در سال آینده افزایش سرمایه در دستور کار نخواهد بود، درخصوص پیش بینی سود سال 96 و سیاست تقسیم سود گفت: معمولا هیات مدیره در این سیاست روند 10 -20 درصدی داشت اما امسال برای اولین بار در مجمع تصمیم گرفته شده با تقسیم سود 40 درصدی ازمحل سود انباشته، افزایش سرمایه صورت گیرد تا سهامدار مجبور نباشد آورده ای بیاورد.

به گفته وی هر سهامداری در سال 87 با خرید یک سهم 100 تومانی فرابورس ،امروز 4000 تومان بازدهی به دست آورده است.

وی درباره اینکه در سال 96 عرضه اوراق محدود خواهد شد یا خیر؟ گفت: منوط به پیشنهادات و همراهی دولت و بانک مرکزی برای اداره متغیر هایی که در اختیار بازار سرمایه نیست،توسعه بازار بدهی در دستور کار است.

این مقام مسئول میزان سرمایه گذاری خارجی در سال 95 را 500 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت:  سهم سهام و اوراق بدهی به ویژه اخزا در این سرمایه گذاری،نصف به نصف است.

هامونی درباره روند انتقال کند شرکت ها به تابلو های بالاتر بعد از سال 92 گفت: از اینکه شرکت هایی مانند بهپاک از بازار پایه توافقی به تابلوی اصلی باز می گردند خوشحال هستم. در اطلاعیه جدید فرابورس به شرکت ها تا 31 مردادماه سال 96 فرصت داده شده صورت های مالی خود را به روز رسانی کنند و در بازار"ب" با سازو کار معاملاتی جدید بمانند در غیر این صورت ظرف 6 ماه به بازار "ج" که در آن سه روز امکان معامله وجود دارد منتقل می شوند.

عملکرد مالی "فبورس"

رضا غلامعلی پور مدیر توسعه بازار شرکت فرابورس نیز گفت:عملکرد مالی فرابورس از کارمزد حق پذیرش شرکت ها و سود ناشی از سپرده ها بانکی کسب می شود.

وی ادامه داد: مقدار سود خالص این شرکت در سال 23،94 میلیارد و600 میلیون تومان بوده که در سال 95 به 25 میلیارد و 900 میلیون تومان رسیده و پیش بینی می شود در سال آتی این رقم به 31 میلیلرد و200 میلیون تومان برسد.همچنین همه سود تقسیمی در مجمع پرداخت شد.

این مقام مسئول افزود: مبلغ 500 میلیارد تومانی که درقسمت بدهی های جاری تراز نامه وجود دارد مربوط به ذخیره مزایای خدمات کارکنان و سنوات آنها است و جمع بدهی ها در عملکرد 6 ماهه 95،16 میلیارد تومان است که بخشی از پیش دریافت های حق پذیرش ، مالیات و سود سهام ناشی شده و صفر خواهد شد.

غلامعلی پوردر خصوص درآمدها و هزینه های فرابورس گفت:بر اساس پیش بینی ،سر جمع درآمدها در سال 95 مبلغ 15 میلیارد و 600 میلیون شد اما این پیش بینی در سال 96 با رشد 20 درصدی مبلغ 18 میلیارد و 700 میلیون براورد می شود.

وی افزود: پیش بینی سود به ازای هر سهم برای سال 95 ،مبلغ 37 تومان است که با توجه به عملکرد 11 ماهه محقق می شود. این پیش بینی برای سال 96 مبلغ 44 تومان و 5 ریال که بخشی از آن از رشد درآمدی و سود سپرده ها محقق خواهد شد.

انتهای پیام