نظر جالب نماینده معروف مجلس درباره خصوصی سازی و واگذاری شرکت ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود بهمنی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کنونی کشور ضعف اجرای صحیح اصل 44 است به خانه ملت گفت: باید پذیرفت که شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد چرا که بخش خصوصی دستش می‌سوزد! یعنی هنگامی‌که زیان می کند به فکر اصلاح می‌افتد، اما بخش دولتی نگرانی خاصی درباره زیانده بودن و سوختن ندارد.

وی با اشاره به صحبت های وزیراقتصاد درباره رانت، افزود: طیب نیا به‌خوبی اشاره کرده در بخش دولتی رانت وجود دارد و این مشکلات سبب شده هم‌چنان اقتصاد زیان‌ده باقی بماند. بنابراین در شرایط کنونی دولت باید خود را سبک و پیکره را کوچک، روان و پویا کند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: دولت باید به سمت خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 حرکت کند و به این فکر نکند که سمت دیگر این داستان ممکن است چه مشکلاتی به‌وجود آید. قطعا اگر کار را براساس مقررات و درست انجام دهد، آثار خوبی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

بهمنی ادامه داد: درحالی بخش زیادی از بودجه را نیز شرکت‌های دولتی می‌بلعند که بخش بزرگی از معضل ها مربوط به بدهی شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی و بانک مرکزی است. البته این بدهی‌ها نیز ناشی از زیان است. اگر این‌ شرکت ها به سمت بخش خصوصی بروند، بدهی‌های دولت نیز کاهش پیدا کرده و ساختار کنونی اصلاح می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خصوصی سازی راه دارد، ادامه داد: بسیار آسان و ظرف 4 ماه، اقتصاد می‌تواند از رکود خارج و خصوصی‌سازی انجام شود. اما در خصوص اینکه کسی که خودش ذی‌نفع است منظور من ذی‌نفع مادی نیست، این‌که من این‌جا را اداره کنم و حیاط خلوت است، بگوییم خودت واگذار کن؟ منظور این است.

بهمنی با بیان اینکه خصوصی‌سازی نباید به‌وسیله‌ دولت انجام شود، بلکه باید به دست گروه دیگری صورت گیرد، اظهار داشت: نمایندگان دولت، بخش‌ خصوصی و نمایندگان دو قوه دیگر، باید گروهی به‌عنوان خصوصی‌سازی تشکیل دهند تا برای خصوصی سازی تصمیم بگیرند. آیا من می‌توانم تصمیم بگیرم شما فرزندتان را به کسی دیگر واگذار کنید؟ قطعا این کار را انجام نمی‌دهید.

وی با بیان اینکه زمانی که کمیته خصوصی سازی متشکل از قوا کار را صحیح انجام داد، سایر قوا همانند قوه مقننه و قضاییه ایراد نمی گیرند، تصریح کرد: هم اکنون هر مجموعه که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، در پس آن 10 شکایت وجود دارد. بنابراین اگر تنها دولت در امر خصوصی‌سازی نباشد در آن صورت اجرای اصل 44 موفقیت آمیز است.

انتهای پیام