اثر ابقا دولت فعلی بر روند بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهرزاد منتظری چشم انداز بورس در سال جدید را ترسیم کرد و به سنا گفت:انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و  مسئله اجرای برجام، دو عامل مهم موثر بر بازار سرمایه محسوب می شوند که به نحوی موجب رشد یا ثبات بورس خواهند بود.

وی ادامه داد: در ابتدا انتظارات غیرمنطقی از برجام وجود داشت که امروز منطقی شده و به نظر می رسد انتظاری که می توان از برجام داشت همین حالت فعلی است.به نظر می رسد قراردادهای منعقد شده محصول برجام، همچنان پا برجا خواهد بود و همچنین لغو آن نیز دور از منطق به نظر می رسد و در نتیجه از این پس فرآیند آن تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:بعد از انتخابات می توان انتظارات بهتری از بازار داشت، به خصوص اگر دولت فعلی تداوم فعالیت پیدا کند انتظار داریم  از اواسط تابستان تا انتهای سال، بازار رفتار طبیعی و بهتری داشته باشد.

منتظری عوامل موثر بر بازار را بر شمرد و گفت: حدودا ۵۰ درصد بازار ما را شرکت های کالایی تشکیل داده و در واقع  ۵۰ درصد ارزش بازار ما متاثر از کامودیتی هاست. برای آنکه بخواهیم تحلیل منطقی از بازار سرمایه کشور ارائه کنیم باید قیمت جهانی کامودیتی ها و تفاوت های نرخ ارز را در نظر بگیریم و بی شک دو عامل مهم قیمت جهانی و همچنین ارزش پول ملی یکی از اساسی ترین محرک های بازار سرمایه در سال جاری خواهد بود.

تحلیلگر کارگزاری آگاه ادامه داد: نکته دیگری که همیشه بر بازار تاثیر دارد نرخ سود بانکی و سود بدون ریسک است که ضروری است در سال جاری از روندی منطقی و عقلانی پیروی کند و در صورتی که فرآیند آن اصلاح نشود می تواند به بازار سرمایه آسیب بزند.

منتظری با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال جاری از نرخ ارز یا ارزش پول ملی، نرخ جهانی کالاها و نرخ سود بانکی متاثر خواهد بود گفت: نرخ دلار و همچنین میزان سود بانکی متاثر از متغیر های سیاست داخلی و اقتصاد کلان کشور است و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، انتظار می رود در سه ماه ابتدایی سال، نرخ دلار بدون تغییر بماند.

وی در خصوص نرخ سود بانکی نیز گفت: معمولا فروردین ماه سود بانک ها یک یا دو درصد کاهش پیدا می کند اما به نظر نمی رسد سود بانکی به زیر ۱۹ درصد برسد و همان مبلغ سال گذشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سال جاری تغییر جدی در نرخ ارز و همچنین نرخ سود بانکی را شاهد نخواهیم بود گفت: با توجه به ثبات دو متغیر اول به نظر می رسد آنچه بیش از همه بازار سرمایه ما در سال جاری را متاثر خواهد کرد قیمت جهانی کامودیتی ها است. 

منتظری ادامه داد: در حال حاضر قیمت های جهانی طی یک سال گذشته با رشد روبرو بوده و خیلی از کالاها از جمله نفت ، محصولات کشاورزی و پتروشیمی حدودا از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد رشد داشته اند و به نظر می رسد از این پس باید شاهد رشد با شیب کم آنها باشیم. محرک های اصلی شامل نرخ ارز، نرخ سود بانکی در سه ماه ابتدایی سال تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نخواهد داشت اما قیمت جهانی کالاها ممکن است در سه ماه اول سال تغییراتی در بازار سرمایه ایجاد کند.

انتهای پیام