علت اقبال سهام بازار پایه و هشدار به تازه واردان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو ، علت اقبال روزهای گذشته بازار به سهام شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس را اعلام کرد و به تازه واردان هشدار داد.

درحالی‌ سال 95 نیز به اتمام رسید و به واسطه رکود عمومی در اقتصاد کشور و نرخ جذاب بازارهای موازی و زمان‌بر شدن رفع محدودیت‌های بازار سرمایه شاهد عدم توفیق این بازار در سال 95 بودیم که در فروردین ماه شاهد بروز شکل جدیدی از معاملات در بازار سرمایه هستیم که می‌تواند عواقب خطرناکی را برای بازار و خصوصا تازه واردان در پی داشته باشد.

قبل تبینن فضای شکل گرفته در بازار باید اذعان کنیم که هنوز هیچ پول جدید و جریان سازی وارد بازار نشده و تلاش ها برای تغییر ترکیب وجوه  صندوق ها از اوراق درآمد ثابت به اوراق بهادار نیز چندان اثربخش نبوده و یا لااقل تا به امروز توفیق چشمگیری بدست نیاورده است. حجم معاملات بازار نیز مهر تاییدی بر این گمانه میزند.

بنابراین معامله گران باید توجه داشته باشند که صرفا یک جا به جایی مقطعی در نقدینگی بازار به سمت نمادهای بازار پایه و نمادهای کوچک بورس و فرابورس رخ داده که به کمک تجربه می توان گفت این صعودهای عجیب و غریب 10 درصدی با نزول های به مراتب شدیدتر در آینده جبران خواهد شد.

بنابراین معامله گران بهتر است همواره احتیاط را در معاملات نمادهای بازار پایه و نمادهای کوچک بورس و فرابورس در نظر داشته باشند.

اما چرا بازار به این شکل حرکت می کند؟

به نظر می‌رسد رشد نمادهای بازار پایه که فارغ از شرایط بنیادین نمادها و به صورت دسته جمعی اتفاق افتاده، برآیند کنش فعالان بازار، شرایط عمومی شرکت‌ها و تصمیمات نهاد ناظر باشد.

به دلیل رکود شدید اقتصادی و عملکرد نامناسب شرکت‌ها در ارایه  چشم اندازها و پیش بینی‌های مثبت از سال 96 و ناامیدی از بهبود بازار (حتی مقطعی و در واکنش به انتخابات پیش رو) و مشکلات ناشی از توقف نمادهای بورسی و فرابورسی و ریسک نقدشوندگی بازار ، عمده فعالان بازار به دنبال راهی برای جبران زیان‌ها، دخالت کمتر نهاد ناظر و جذابیت قیمتی برای متقاعد کردن ورود سایر بازیگران به بورس بودند که برآیند این اتفاقات منجر به انتخاب بازار پایه شد.

بازاری که در آن، امکان نوسان 10 درصدی برای جبران زیان‌ها وجود دارد، تحت نظارت شدید قرار ندارد و قیمت نمادهای آن اکثرا پایین است. این درحالی‌ است که در بورس و فرابورس شاهد روند منفی نمادهای بزرگ و از بین رفتن اقبال به گروه های بنیادین بازار هستیم.

متاسفانه باید گفت این بازار بسیار پر ریسک تر از قبل شده و انواع ریسک‌های بازار سرمایه را در دل خود دارد: ریسک نقدشوندگی، ریسک عدم شفافیت اطلاعاتی، ریسک ورشکستگی و...

بنابراین بهتر است معامله گران صرفا به 10 درصد نوسان این بازار توجه نکنند و به یاد داشته باشند که بسیاری از این نمادها رشدهای غیر معقول داشته اند و در صورتی که این نمادها در مسیر اصلاح قرار گیرند (که 100 درصد این اتفاق رخ می‌دهد) صف‌های فروش احتمالی نمادها در دامنه منفی 10 درصد به سختی قابل متعادل شدن است. در ان موقع بهتر است دنبال مقصر نگردیم و منصفانه مسئولیت خرید و فروش را خودمان به عهده بگیریم.

انتهای پیام