خوش بینی معاون وزیر صنعت به آینده دو صنعت سیمان و ساختمان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جعفر سرقینی با اشاره به جهش ظرفیت تولید سیمان به رادیو اقتصاد گفت: این ظرفیت 3 برابر شده و تنها نمی توانیم در انتظار رونق صنعت ساختمان در کشور باشیم و باید به حوزه صادرات نیز فکر کنیم.

وی با انتقاد از صادرات سیمان به کشورهای همسایه و تزلزل این بازار گفت: 19 میلیون تن صادرات در سال 93 به 13 میلیون تن در سال 95 رسید و طی گفت وگو با کارشناسان این حوزه راهی جز اتصال به بازارهای فراتر نیافتیم.
 
این مقام مسئول از دستیابی به بازارهای جدید خبر داد و افزود: هم اینک بر اساس حمل و نقل دریایی توسعه صادرات سیمان به بازارهای جهانی را خواهیم داشت. ضمن اینکه آینده صنعت سیمان را روشن می بینم و روزی رونق به صنعت ساختمان داخلی و کشورهای همسایه باز خواهد گشت.
 
سرقینی با بیان اینکه کارخانه های نزدیک مرزها بخش اعظم تولیدات را صادر می کنند، ادامه داد: هر یک از این کارخانه ها بگونه ای طرح ریزی شده اند که صادرات محور باشند و مشکلات اندکی دارند ولی امروز نباید صادرات را به کشورهای همسایه محدود کنیم و طی سال های آینده ظرفیت بالای صادرات سیمان از طریق حمل و نقل دریایی خواهیم داشت.
 
همچنین عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افت تولید در سال های اخیر گفت: با توجه به رشد اقتصادی در دهه 80 سرمایه گذاری در صنعت سیمان اتفاق افتاد و سیمان اصولا دارای مصارف داخلی است چراکه کالایی حجیم و کم ارزش است و بحث صادرات این محصول در حاشیه قرار می گیرد.
 
وی رکود اقتصادی را منجر به فروش مازاد تولید سیمان دانست و افزود: در سال 93 رتبه نخست صادر کنندگان سیمان را در دنیا کسب کردیم ولی مشکلات کشورهای همسایه منجر به افت صادرات شده و هم اینک حدود 42 درصد سیمان تولید داخل به عراق صادر می شود.امروز برای 20 کشور بازار یابی صادرات سیمان اتفاق افتاده و بدین منظور باید قیمت مناسب، کیفیت قابل رقابت و بازاریابی را در دستور کار داشته باشیم. در این رستا قیمت سیمان کشور رقابتی و دارای کیفیت مناسبی است.
 
شیخان ادامه داد: هم اینک آسیای میانه و بخشی از افریقا را زیر پوشش سیمان داخل داریم اما هزینه حمل سیمان بسیار بالاست که در این حوزه نیازمند کمک هستیم تا با یارانه های حمل دریایی بازار های فراسو را در اختیار بگیریم.

انتهای پیام