حضور 2 متقاضی برای خرید ارج قطعی شد /" وبانک" این کاره نبود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس هاشمی به ایرنا گفت: وزارت صنعت تاکنون مذاکره های متعددی با گروه توسعه ملی (از شرکت های زیرمجموعه بانک ملی) که از سال 74 کارخانه ارج را تملک کرده، داشته است.

وی با بیان اینکه گروه توسعه ملی هیچ توان و تخصصی در راه اندازی و اداره کارخانه ارج نداشته و اساسا این کاره نبوده،افزود: این گروه طی سال های گذشته بتدریج ارج را رو به زوال برده، بطوری که امروز پس از گذشت 26 سال شاهدیم این کارخانه نه مورد بازسازی قرار گرفته و نه فناوری ها و خطوط تولید آن به روز رسانی شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در شرایطی که این گروه قصد بنگاه داری نداشته و درصدد به مزایده گذاشتن ارج و برخی دیگر از شرکت های زیرمجموعه بود، وزارت صنعت به دستور وزیر راسا دست بکار شد تا مشکلات این برند قدیمی و صاحب نام کشور را برطرف کند.

هاشمی با اشاره به انجام مذاکره های متعدد با گروه توسعه ملی و آوردن خریداران مختلف، ادامه داد: برخی از این خریداران به دنبال استفاده غیرتولیدی از کارخانه ارج بودند و برخی دیگر برای تملک زمین های با ارزش آن دندان تیز کرده بودند اما وزارتخانه به گروه توسعه ملی اعلام کرد فقط راه اندازی خطوط تولید این کارخانه و به روز رسانی ماشین آلات آن قانع کننده است و حتی نمی خواهیم برند خارجی در اینجا به تولید بپردازد.

وی اضافه کرد: در بین متقاضیان، برخی خارجی ها هم بودند که در ایران نمایندگی داشته و به دنبال توسعه خطوط در کارخانه ارج بودند، اما از نظر وزارت صنعت، این متقاضیان هم از اهلیت لازم برخوردار نبودند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت اظهار داشت: پس از احراز صلاحیت درخصوص تولیدکنندگان و متقاضیان، این کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد و اکنون 2 خریدار جدی که مورد تایید و وثوق وزارتخانه هستند، برای حضور در مزایده معرفی شده اند.

هاشمی افزود: هر دوی این متقاضیان از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج بوده و پول و سرمایه خارجی به این پروژه خواهند آورد؛ شنبه گذشته نیز در جلسه ای با این سرمایه گذاران، فرآیند و چگونگی واگذاری ارج به آنان اعلام شد.

وی با اشاره به تصمیم قطعی و حتمی وزارتخانه برای زنده کردن خطوط تولید کارخانه ارج گفت: مزایده این کارخانه به زودی و پس از رتق و فتق همه مسائل بویژه امور حقوقی آن انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در تشریح آخرین وضعیت کارخانه ارج گفت: اکنون حدود 70 کارگر رسمی و 60 کارگر قراردادی در این کارخانه حضور دارند اما به دلیل رقابتی نبودن فضای کار، در شرایط فعلی به صلاح نیست که تولیدی در آن انجام شود. این کارخانه نیازمند به روز رسانی فوری خطوط تولید و فناوری هاست.

هاشمی ادامه داد: مطابق توافق های انجام شده، هر یک از خریداران به محض برنده شدن در مزایده و انجام واگذاری، بلافاصله به عقد قرارداد با تولیدکنندگان ماشین آلات و خطوط تولید خارجی اقدام می کنند تا به روز رسانی انجام شود، اما در هر حال برند ارج روی محصولات تولیدی این کارخانه نصب خواهد شد و قطعا کالای تولیدشده صادرات محور خواهد بود.

وی یکی از مشکلات احتمالی فراروی سرمایه گذاران را به طول انجامیدن فرآیند انتقال سرمایه های آنان از بانک های خارجی به ایران عنوان کرد.

هاشمی با اشاره به رقیبان تولیدات جدید ارج بویژه برندهای کره ای حاضر در بازار گفت: نزدیک به 90 درصد تولیدات این برندها در داخل و تحت لیسانس کره تولید می شوند، اما ارج با نگاه به برندهای مطرح اروپایی تولید و حتی ماشین آلات و خطوط جدید مورد نیاز آن از اروپا تامین خواهد شد.با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده، به زودی برند ارج به چرخه تولید بازخواهد گشت و آینده روشنی برای آن متصور است.

انتهای پیام