ماکرون، جوانترین رئیس‌جمهور فرانسه شد/ در انتظار واکنش مثبت بازارها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی طی سال 2017 حدود 100 انتخابات ریاست جمهوری در دنیا برگزار می‌شود که در جدیدترین رویداد شگفتی ساز، امانوئل ماکرون 39 ساله به عنوان جوانترین رئیس جمهور ، عهده دار مهمترین سمت سیاسی این کشور شد.

شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد وی که نامزد مستقل میانه‌روی جنبش پیشرو است ، با کسب 65.5 درصد آراء و غلبه بر مارین لوپن راست افراطی با 34.5 درصد آراء، به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه سکان‌دار 5 سال آینده کاخ الیزه شد.

ماکرون از سال 2014 وزیر اقتصاد فرانسه بود اما تا پیش از این به لحاظ سیاسی برای عموم فردی ناشناس بود.

با این رویداد می توان منتظر واکنش مثبت بازارهای جهانی مخصوصا" بورس های اروپایی و افزایش ارزش یورو در روزهای آینده بود.

به گزارش یورونیوز، امانوئل ماکرون در خانواده ایی مرفه به دنیا آمده و پدر و مادرش پزشک هستند. وی فارغ التحصیل دانشگاه علوم سیاسی پاریس و دانشسرای ملی علوم اداری فرانسه است. کارش را با اداره نظارت و بارزسی بر دارایی آغاز کرد و پس از مدتی به رده مدیریتی بانک بریتانیایی روچیلد رسید.

در سال 2006 به حزب سوسیالست فرانسه وارد شد و پس از پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات سال 2012، ماکرون 34 ساله به عنوان معاون دبیرکل امور ریاست جمهوری وارد کاخ الیزه شد. در سال 2014 و همزمان با ترمیم کابینه آقای اولاند، این عضو جوان حزب به وزارت اقتصاد ارتقا یافت. در دوره دو ساله وزارت لایحه ای را برای رونق کسب و کار به مجلس فرستاد که با مخالفت تقریبا تمامی احزاب و حتی شماری از نمایندگان حزب سوسیالست مواجه شد.

این لایحه که به «قانون ماکرون» معروف شد، سرانجام و با استفاده از بند 3 ماده 49 قانون اساسی فرانسه – که بنا به تعریف جنبه استثنایی دارد و دست دولت را برای دور زدن پارلمان باز می گذارد- لازم الاجرا شد. میلیون ها فرانسوی علیه «قانون ماکرون» به خیابان ها ریختند. عضو جوان کابینه مانوئل والس در اوت 2016 از مقام خود کناره گرفت اما پیش از استعفا جنبش سیاسی جدید خود با عنوان «به پیش» را به راه انداخته بود.

سیاستمدار جوان اما کهنه کار فرانسه خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرد. وی با رد شرکت در انتخابات مقدماتی چپ و راست سنتی فرانسه، علنا اعلام کرد که خط مشی وی و جنبش او «نه چپ نه راست» است.

 

انتهای پیام