علت تاخیر در تولید ریل ذوب آهن/ تشکیل کنسرسیوم ایرانی- هندی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد صادقی در مورد مباحث‌ مطرح شده مبنی بر تأخیر ذوب‌ آهن در تحویل ریل به شرکت راه‌ آهن به فارس گفت: تأخیری در این زمینه نداریم و خط تولید ریل ذوب‌ آهن قبلاً با حضور معاون اول رئیس‌ جمهور افتتاح شده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون 3 هزار تن ریل در شرکت ذوب‌ آهن تولید شده افزود: مشکل اصلی این است که شرکت راه‌ آهن، دولتی است و باید از منابع دولتی برخوردار شود، این در حالی است که منابع ریالی دولت محدود است و به همین دلیل راه‌ آهن نمی‌تواند قرارداد ریالی با ما منعقد کند،در نتیجه مجبور شد که با ما قرارداد ارزی ببندد تا از ظرفیت ارزی خارج از کشور استفاده کند. 

این مقام مسئول با بیان اینکه در نهایت، مقررات به شرکت راه‌ آهن اجازه نداد بتواند به ما ارز بدهد، ادامه داد: قرارداد ارزی بسته شد ولی بعد از مدتی، قرارداد تولید 40 هزار تن ریل با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تبدیل به قرارداد ریالی شد که به ما ابلاغ شده است. 

صادقی تصریح کرد: طی ماه جاری 5 هزار تن از این 40 هزار تن ریل را تولید و به شرکت راه‌ آهن ارائه خواهیم کرد و 3 هزار تن ریل نیز قبلاً تولید کرده بودیم. کار تولید ریل راه افتاده ولی تداوم آن با مشکل تأمین منابع ریالی روبه‌رو است و دولت منابع ریالی ندارد که به این پروژه اختصاص دهد. 

وی با بیان اینکه ریل‌های U33 در شرکت ذوب‌ آهن در حال تولید است، گفت: تولید آزمایش ریل‌های UIC60 نیز انجام شده و منتظر سفارش تولید هستیم. 

مدیر عامل شرکت ذوب‌ آهن افزود: شرکت راه‌ آهن برای تولید ریل‌های UIC60 به ما سفارشی نداده  ولی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال مذاکره هستیم و احتمال دارد که به قرارداد برسیم. قرارگاه درخواست تولید 100 هزار تن ریل را از ذوب آهن دارد. 

صادقی در مورد ارزش قرارداد جدید با شرکت راه‌ آهن نیز گفت: ارزش این قرارداد حدود 100 میلیارد تومان است و با توجه به اینکه راه‌ آهن از ذوب‌ آهن مطالبه دارد، احتمالاً این رقم با آنها تهاتر خواهد شد. سفارش راه‌ آهن را طی 4 یا 5 ماه تحویل خواهیم داد.ظرفیت تولید ما بالاست ولی تقاضا کم است. 

به گفته وی، از نظر استانداردی هیچ مشکلی در تولید ریل وجود ندارد ولی در مورد زمان تولید ریل‌های UIC60 با توجه به بلند بودن طول این ریل‌ها، امکان صادرات وجود ندارد و باید بر اساس سفارش داخلی برای تولید اقدام کنیم. یک راه حل از سوی شرکت راه‌ آهن ارائه شده که ما نیز قبول کرده‌ایم و آن هم استفاده از فاینانس خارجی برای تأمین منابع مالی است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه راه‌ آهن خواستار خرید ریل از ما است و مشکل اصلی به تأمین مالی مربوط می‌شود، گفت: از این طریق ما از شرکت خارجی شمش فولاد خریداری می‌کنیم، آن را به ریل تبدیل می‌کنیم و در داخل ایران به شرکت راه‌آهن تحویل می‌دهیم. 

صادقی با اشاره به اینکه از این طریق یک کنسرسیوم تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: این قرارداد هنوز امضا نشده و ما منتظریم که طرف هندی به ذوب‌ آهن بیاید و از این شرکت بازدید کند.

انتهای پیام