برنامه تشویقی دولت جهت عرضه گندم در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از غلات نیوز، رضا رحمانی با تاکید بر اهداف حمایت دولت از کارخانجات آرد برای تسریع و سهولت روند صادرات فرآورده های این صنعت گفت: استفاده از کریدور سبز در جهت کاهش زمان ارسال محصولات ایرانی، افزایش حجم و قانونی کردن صادرات کالاهای ایرانی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای صادرکننده، پیشنهاد عرضه گندم داخلی در بورس کالا به قیمت روز جهانی جهت صادرات آرد، آزادسازی ورود موقت گندم جهت صادرات آرد و فرآورده های آن از جمله برنامه های دولت  است.

وی افزود: با وجود اینکه بیشتر کارخانه های آرد کشور با نیمی از ظرفیت اسمی به فعالیت مشغول اند و آنچه مسلم است ظرفیت خالی کارخانجات منجر به کاهش بهره وری و در نتیجه افزایش هزینه های سربار و عدم توان رقابت پذیری کارخانجات به ویژه در بازارهای صادراتی خواهد بود. این امر در مراحل بعدی منجر به بحران های مالی و عدم توان کارخانجات در بازپرداخت تسهیلات خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: البته دولت به منظور حمایت از کارخانجات تولیدی پیگیری لازم جهت تأمین گندم از محل ورود موقت جهت صادرات آرد اعمال کرده است. این امر نافی برنامه ریزی کارخانجات جهت بازاریابی و توسعه صادرات نخواهد بود و  انتظار می رود فعالیت بخش خصوصی در این حوزه ضمن بررسی بازارهای منطقه ای راهکارهای اقتصادی مناسبی به منظور افزایش بهره وری اعمال کنند.

رحمانی با بیان اینکه واحدها با توجه به نیاز بازار تولید می کنند، افزود: با توسعه صنایع آرد و صنایع جانبی و افزایش تقاضای آرد مصرفی در این صنایع از جمله صنایع شیرینی، شکلات، گلوکز و ماکارونی، واحدهای تولیدکننده آرد امکان استفاده از پتانسیل ظرفیت اسمی و افزایش تولید را دارند.

به گفته وی تسهیل ورود موقت منجر به استفاده از بخشی از ظرفیت تولید واحدها می شود.

رحمانی با اشاره به نسخه دولت برای نجات صنایع آردسازی و نان صنعتی عنوان کرد: صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و از این رو استفاده از انواع برنامه های تشویق صادرات و حمایت از فعالیت های صادراتی شرکت ها از جمله برنامه های دولت، در جهت بهبود عملکرد صادراتی شرکت ها یا تشویق آنها برای شروع و ادامه فعالیت های صادراتی است.

انتهای پیام