تحرکات سناتورهای آمریکا و احتمال توافقی مهم برای افزایش تحریم ایران و روسیه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در خصوص فعل و انفعالات و تحرکات سناتورهای آمریکایی درباره ایران و روسیه گزارشی منتشر و اعلام کرد: طبق گفته آنهایی که در گفت و گوها شرکت داشتند، سناتورها به توافقی رسیدند تا لایحه جامع تحریم‌های روسیه را این هفته به صحن بیاورند.

این اقدام و متمم به لایحه تشدید تحریم های ایران که درحال بررسی است، شامل پیشنهادات برای تبدیل کردن به قانون تدابیر تحریمی و تنبیهی علیه روسیه می‌شود.

تدابیری که به خاطر اقدامات تهاجمی روسیه در اوکراین، معرفی و پیشنهاد کردن اقداماتی برای پرداختن به سوریه و حوزه حملات سایبری و همچنین دادن اختیار و قدرت به کنگره آمریکا برای بررسی اقدامات دولت آمریکا برای کم کردن تحریم های روسیه صورت می‌گیرد.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه کنگره اواخر وقت دوشنبه متمم را اضافه کرد و رای‌گیری درباره آن را برای این هفته قرار داد. وی این کار را بعد از مذاکرات گسترده با باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی  سنا و مایک کراپو رئیس کمیته امور بانکی سنا انجام داد.

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنا، بن کاردین عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی و شرود براون عضو ارشد دموکرات کمیته امور بانکی به همراه جان مک کین و لیندسی گراهام سناتورهای جمهوری خواهی که منتقدان علنی روسیه هستند، در مراحل مختلف بحث درباره این موضوع مشارکت داشتند.

کورکر با اشاره به توافق بر سر افزودن متمم روسیه گفت: این یک مصوبه قانونگذاری بسیار جامع است و واقعا همه اجزا را در بر می‌گیرد.

سناتورهای مختلفی که در مذاکرات حضور داشتند، سه لایحه متفاوت برای تشدید تحریم های روسیه بر سر مداخله این کشور در جنگهای اوکراین و سوریه و همچنین بر سر اتهامات مذاخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا ارائه دادند. برخی همچنین پیشنهاد دادند این لوایح، دادن اختیار به کنگره برای ممنوع کردن رئیس‌جمهور جهت کاهش دادن تحریم های روسیه و همچنین مقابله بهتر با پروپاگاندای روسیه در آمریکا و اروپا را هم در بربگیرد.

کورکر در همین ارتباط یک طرح چهارمی هم پیشنهاد داده بود اما دفتر وی هرگز درباره آن اظهارنظر و اطلاع رسانی علنی نکرد.

اقدام روز دوشنبه سنا، تحریم ها را به سمت دستگاه اطلاعاتی و دفاعی روسیه و همچنین بخش های انرژی، معدن، راه اهن، کشتیرانی و اقتصاد این کشور هدایت و مدیریت می‌کند. همچنین شروط و مفادی برای تنبیه آنهایی که در فساد و نقض حقوق بشر دست دارند را شامل می‌شود.

به دلیل اینکه کورکر می‌خواست به دولت ترامپ زمان بیشتری برای تلاش جهت پیشرفت در جهت همکاری با روسیه بر سر جنگ در سوریه بدهد، سنای آمریکا از به رای گذاشتن چنین طرح تحریمی خودداری کرده است.

وی در پاسخ به سوال آیا کاخ سفید با اقدام سنا همراه است یا نه، گفت: باید به این اعتقاد داشته باشم که دولت حداقل باید قویا حمایت از آن را بررسی کند البته ابراز اطمینان کرد این طرح در سنا می‌تواند به حمایت لازم برای رسیدن به سطح غیرقابل وتو برسد.

انتهای پیام