مواضع روحانی در برابر فحش و ناسزاگویی وانتقاد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا،حسن روحانی در ضیافت افطار با اصحاب رسانه گفت: همان‌طورکه قرآن می‌گوید رسول باید امین باشد، همه رسانه‌ها نیز باید واقعیت‌ها و حقایق این جامعه را به‌خوبی به مردم ابلاغ کنند و به‌دنبال تحقق اهداف ملی باشند.

وی با اشاره به روز غدیر و معرفی امام علی(ع) از سوی پیامبر، به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: اساسا رسالت یعنی کسی که پیام الهی و آنچه خداوند مقرر کرده به بشر ابلاغ می‌کند، پس کار رسانه کار پیامبری و کار مقدسی است. پیامبر (ص) در همان روز غدیر به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کردند و فرمودند همه آنهایی که در اینجا حضور دارید موظف هستید حادثه امروز را به کسانی که در اینجا حضور ندارند ابلاغ کنید و برسانید.رسانه سازنده خبر نیست، رسانه ابلاغ‌کننده حقیقت است و این وظیفه سنگینی است.

این مقام مسئول با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در دوران انتخابات و حضور و مشارکت گسترده مردم در آن برهه تاریخی حساس، گفت: روزهای انتخابات روزهای بسیار مهمی برای کشور و عید سیاسی و روزها و شب‌های قدر ملت ایران بود. مردم ایران قدر، آینده و سرنوشت را با حضور در کنار صندوق‌های رأی رقم زدند.حضور گسترده مردم در انتخابات در حساس‌ترین موقعیت منطقه‌ای، تاریخی و جهانی روی داد یعنی در شرایطی که غرب به‌دنبال فشار جدید به ایران بود و برخی‌ها در منطقه اجتماع کرده بودند تا پیام تهدید را به ملت ما بدهند و اربابان، دستورهای جدیدی را به تروریست‌های منطقه داده بودند که حتما باید تهران را ناامن کنید اما مردم ایران با حضور پرشور همه این توطئه‌ها را نقش بر آب کردند.

روحانی با بیان اینکه بی‌تردید دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب بوده، گفت: ما در شرایط امروز باید بیشتر به آینده و نه گذشته و به اهداف ملی و نه رقابت‌های دیروز نگاه کنیم.بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت چیزی جز بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های ملت نیست. دولت چیزی نیست جز نماینده مردم و یکی از اشتباهاتی که رسانه‌ها باید تصحیح کنند، این است که گفته می‌شود مثلا این رسانه، رسانه طرفدار دولت است، در‌حالی‌که دولت همان نماینده ملت است.

وی با اشاره به حضور مردم در هر چهار سال در سطح ملی برای انتخاب رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده همه مردم گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح کشور و ملی است و کسی که انتخاب می‌شود، بر مبنای قانون اساسی این است که رئیس جمهور و همه مردم و مجری وظایفی باشد که قانون اساسی بر دوش وی گذاشته است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه انتقاد سازنده بسیار مفید است، افزود: درست است که انتقاد کاملا لازم است، در مثل، انتقاد حکم نمک غذا را دارد اما همه غذا که نباید از نمک تشکیل شود، بلکه باید اصل اخبار و واقعیت‌ها را نیز به مردم گفت.

روحانی گفت: انتقاد واقعی و سازنده یعنی اینکه واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم و مثلا به مردم بگوییم در تولید گندم خودکفا شده‌ایم و بعد انتقاد را هم مطرح کنیم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلا بگوییم درحالی‌که در سال ٩٢ روزانه شش میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم، امروز روزانه ١٣ میلیون لیتر گازوئیل صادر می‌کنیم و برنامه داریم این میزان سال آینده به ٢٠ میلیون لیتر برسد. بگوییم در حال رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین هستیم و بعد انتقاد را هم مطرح کنیم.

لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنیم

وی عنوان کرد: انتقاد یعنی اینکه اول اصل و واقعیت را برای مردم توضیح بدهیم و بگوییم در سه‌سال‌و‌نیم گذشته در پارس جنوبی ١١ فاز جدید افتتاح شد در‌حالی‌که در کل دولت‌های گذشته ١٠ فاز افتتاح شده بود و بعد بگوییم که ١١ فاز کم است و باید فازهای بیشتری افتتاح می‌شد. برای مردم بگوییم بعد از سالیان دراز صادرات غیرنفتی بر واردات کشور پیشی گرفت و بعد انتقاد کنیم که چرا یک سال زودتر این اتفاق نیفتاد. بگوییم تولید محصولات غذایی در دولت یازدهم ٢١ میلیون تن اضافه شده و بعد انتقاد کنیم که مثلا چرا این میزان بیشتر نبود یا زودتر اتفاق نیفتاد.

این مقام مسئول افزود: از رسانه‌هایی که ادای وظیفه کردند سپاسگزاریم و از رسانه‌هایی هم که به اعتقاد ما مسیر آنها دقیق نبوده خواهش می‌کنیم حالا که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد و می‌خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم، بیایید کمک کنید با یک فضای جدید وارد این عرصه شویم. لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنیم.

روحانی افزود: زندگی حضرت علی به ما می‌آموزد تبلیغات ناصحیح می‌تواند حتی چهره امیرالمؤمنین و واقعیت این چهره‌ای را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند. به ما می‌آموزد تبلیغات ناصحیح کاری می‌کند که مردم روبه‌روی امیرالمؤمنین در جمل و صفین و نهروان می‌ایستند.این نشان می‌دهد امروز رسالت سنگینی بر عهده ماست. البته مردم در ایام انتخابات و در شکل شهروند - خبرنگار به صحنه آمدند بنابراین اگر رسانه‌هایی که در مسیر حق حرکت می‌کردند، تنها بودند، ما در انتخابات موفق نبودیم.

با لحن تند به جایی نمی‌رسیم

وی با طرح این سؤال که چرا برخی از ما لحن‌ خود را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، عنوان کرد: با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام خمینی هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می‌گفت بروند جلوی ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می‌شد اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.

رییس جمهور افزود: امیرالمؤمنین وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریان در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنان‌ فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی می‌دانیم، چرا دشنام‌دادن را افتخار می‌دانیم و ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم (ص) است، عمار یاسر است. مگر ما شیعه علی نیستیم. ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر و راه علی را دنبال کنیم که به اصحاب می‌گفت حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

انتهای پیام