شمولیت حق مشاوره در مالیات بر درآمد و تعیین ۲ پایه مالیاتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای ، درامدهای حاصل از حق المشاوره را مشمول پرداخت مالیات بر درآمد با نرخ 25 درصد دانست.

در ابلاغیه مذکور آمده، نظر به اینکه پرداخت های موضوع ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، در خصوص حق مشاوره به دو طریق صورت می گیرد، موارد زیر جهت بهره برداری ابلاغ می شود:

1-پرداخت هایی که وفق قانون کار، به اشخاص حقیقی که به صورت مستمر در خدمت دیگری به امر مشاوره اشتغال دارند صورت می پذیرد به عنوان حقوق محسوب و مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد خواهد بود.

2-پرداخت هایی که به اشخاص حقیقی بابت حق مشاوره در قالب قراردادهای پیمانکاری صورت می گیرد، تابع مقررات مالیات بر درامد مشاغل است که  در این گونه موارد مشاوران زیربط بر اساس قوانین و مقررات مربوط به صاحبان مشاغل اقدام کنند.

بنابر این گزارش،کسبه، بازرگانان، صاحبان بیمارستان ها، دفاتر اسناد رسمی، پزشکان و دندانپزشکان، وکلا و کلیه  مشاغلی که  در  ماده  96 قانون  مالیات های مستقیم ذکر  شده اند  مشمول  فصل  مالیات بر درآمد مشاغل هستند. بر این اساس درآمد سالانه تا پنجاه میلیون تومان مشمول مالیات سالانه 15 درصد و مازاد درآمد 100 میلیون تومان در سال مشمول مالیات سالانه 25 درصد ‌می‌شود.

انتهای پیام