خبرهای خوش از فاینانس یک میلیارد یورویی و پوشش ۵ بیمه گر اروپایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خزاعی درباره روند جذب تامین مالی خارجی پس از برجام به ایرنا گفت: در انتقال وجوه ارزی برای امور سرمایه گذاری در سازمان با مشکل مواجه نیستیم و هم اکنون یک پروژه یک میلیارد یورویی برای نیروگاه گازی بندرعباس در دست اجراست.

وی افزود: استقبال خوبی برای تامین مالی پروژه های ایران توسط بانک ها و کشورهای مختلف شده که می توان به کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، دانمارک، هلند و چین که اسناد آن نیز رد و بدل شده،اشاره کرد.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا کشورهای وام دهنده برای پرداخت تسهیلات به ایران شروطی تعیین می کنند،گفت: با توجه به تاکیدات رهبر و دستور رییس جمهور، اگر قرار است یک موافقت نامه وام بسته شود، باید در شرایط عادی منعقد شود.بر این اساس اگر مذاکرات برای انعقاد قراردادهای وام با طرف های خارجی طولانی می شود، به دلیل پافشاری و ایستادگی طرف ایرانی است.

خزاعی از جمله شروط ایران برای دریافت منابع مالی خارجی،استفاده هرچه بیشتر از منابع داخلی، اینکه اثری از شرایط تحریم در قراردادها وجود نداشته و مباحث اختلافی در شرایط نرمال بررسی شود را نام برد.

وی افزود: تاکنون فاینانس های مربوط به هند و روسیه نهایی شده و فاینانس مربوط به چین برای تامین مالی پروژه راه آهن مشهد، در حال نهایی شدن است.

پرداخت بدهی ایران به موسسات بیمه

رئیس سازمان سرمایه گذاری درباره رفع مشکل بدهی ایران به موسسات بیمه گر درجهت بیمه فاینانس ها گفت: شرکت های بیمه گری چون هرمس آلمان، کوفاس فرانسه، اوکابه اتریش و ساچه ایتالیا وام های کشورها را بیمه می کنند که به دلیل مشکلاتی که در زمان تحریم ها برای نقل و انتقال پول بوجود آمد، ایران نتوانست اوایل سال 95 بدهی را به این شرکت ها پرداخت کند.

خزاعی افزود: در یک برنامه فشرده و با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور خارجه، بدهی ایران با این شرکت ها تسویه شد ضمن آنکه ایران به هیچ عنوان زیر بار جریمه ای که به دلیل تحریم ها و پرداخت نشدن به موقع اقساط رخ داده بود، نرفت.امروز موسسات بیمه ای کی شور در کره جنوبی، ساچه ایتالیا،هرمس آلمان، اوکابه اتریش و سایناشور چین اعلام آمادگی کرده اند با شرایط عادی وام های ایران را تحت پوشش قرار دهند.

وی ادامه داد: این نکته که بعد از یک دوره تحریم،نقل و انتقال های پولی و مالی بسیار مشکل بود یا وجود نداشت،بار دیگر موسسات بین المللی به ایران اعتماد کنند،بسیار مهم است.برقراری ارتباطات و ایجاد اعتماد این شرکت ها، کار سخت و زمانبری بود که با همکاری همه دستگاه ها حل شد.

انتهای پیام