پیام حمله موشکی ایران برای کشورهای منطقه و آمریکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ریچارد نیفو  درباره سخنان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که اخیرا اعلام کرده آمریکا از گروه هایی که قصد تغییر نظام سیاسی ایران را دارند به مهر گفت: از آنجایی که فعالیت در دولت امریکا را ترک کرده ام، در مورد اینکه منظور تیلرسون از گروه ها، دقیقا چه افرادی است، اطلاع ندارم. فکر می کنم تفسیر آنچه وی گفته و در ذهن دارد ممکن باشد. به دلایل قابل درک، اظهارات تیلرسون حمایت از تغییر نظام سیاسی در ایران است. کسانی ممکن است اظهارات وی را کمتر فتنه انگیز دانسته و این گونه تفسیر کنند که حمایت سنتی آمریکا از تلاش های جامعه مدنی ایران جهت اصلاح این کشور است.

وی ادامه داد: اما باید مقابل آنچه تیلرسون به صراحت می گوید تسلیم شوم. با توجه به ماهیت تاریخ خود، توانمند کردن هر گروهی در داخل ایران منفعت بسیار کمی برای امریکا در پی دارد.ایالات متحده باید نگرانی ها را در مورد سیاست ها ی ایران هم در داخل و هم در خارج، با صراحت بیان کند و بر حمایت عمومی از مردم ایران جهت تعیین سرنوشت خود و برخورداری از آزادی تاکید کند.

این عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای درمورد اینکه آمریکا با توجه به روابط ایران با همسایگان از جمله عربستان باید در این منطقه چه سیاستی را دنبال کند؟گفت:فکر می کنم ایالات متحده همچنان از تمامی کشورها در سراسر جهان  بخواهد از دیپلماسی و گفتگو جهت حل مسائل استفاده کنند. این واقعیت در مورد نحوه ارتباط عربستان با ایران یا هر جای دیگری از جهان صدق می کند.

نیفو درخصوص تاثیر تصویب تحریم های ضد ایرانی جدید توسط سنا، جهت تامین منافع غرب و آمریکا افزود:باور دارم تحریم های تصویب شده توسط مجلس سنا نتیجه نگرانی های امریکا در خصوص ایران است. ایجاد یک رابطه خوب و بهتر بین ایران و امریکا امکان پذیر بوده البته حل و فصل برخی از این نگرانی ها مولفه ای ضروری جهت انجام این امر است.تا زمانی که امکان برقراری رابطه خوب بین ایران و امریکا امکان پذیر شود، ایالات متحده از اقدام ملی جهت رفع یا کاهش نگرانی ها استفاده می کند درست مانند ایران که در حال حاضر و آینده از این اقدام استفاده می کند.

وی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند تحریم های غیر هسته ای  جدید تصویب شده توسط امریکا علیه ایران به این معنی است که واشنگتن می خواهد تحریم های هسته ای گذشته را در اشکال جدید مطرح کند گفت:این را قبول ندارم، تحریم های غیر هسته ای تصویب شده مجلس سنا که هنوز باید  توسط مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد، بر برنامه های موشک های بالستیک و پرونده حقوق بشر ایران تاکید دارد.این موضوعات توسط برجام منع نشده هر چند در مورد چگونگی اعمال تحریم های غیرهسته ای امریکا علیه ایران موثر است.متن تصویب شده توسط مجلس سنا تعادلی صحیح ایجاد کرده و منطبق با برجام است.

طراح تحریم های هسته‌ای ایران درخصوص قانونی بودن تحریم های جدید علیه ایران تحت عنوان مقابله با فعالیت های بی ثبات سازی گفت: بر این عقیده ام، برجام مانع از اعمال تحریم های ایالات متحده  امریکا علیه ایران در ارتباط با مسائل غیر هسته ای از جمله برنامه موشکی  نمی شود.تحریم های خاصی که در این قانون وجود دارد به نظر من بسیار شبیه به آنچه پیش از این در قانون وجود داشته، است.این تحریم ها تغییر عمده ای در رفتار ایران و برنامه موشکی آن نخواهد داشت.

نیفو در پاسخ به سوال ایران چند شب پیش از موشک هایی علیه مواضع داعش استفاده کرد که آمریکا به سبب داشتن همین موشک ها ایران را مورد تحریم قرار داده،آیا شما در تاریخ ایران موردی پیدا می کنید که از موشک ها برای حمله به کشوری دیگر استفاده کرده باشد؟ گفت:به طورکاملا  بدیهی، جواب این سوال نه است. موشک پرتاب شده توسط ایران به کسانی که در مورد برنامه موشکی ایران نگران هستند، فهماند قابلیت های فیزیکی موشک های ایران باعث می شود تهران به اهدافی در نقاط دور حمله کند.

وی افزود: اینجا در واقع ترس این وجود دارد همه برنامه های موشکی بالستیک ایران برای کشورهای همسایه در نظر گرفته شود. حمله موشکی ایران علیه اهداف آن در سوریه، ممکن است به این منظور انجام شده باشد که به دولت های درون منطقه خاورمیانه و بیرون از آن در مورد استفاده از توانایی ها هشدار دهد.اما این حمله در محافل سیاسی آمریکا یا مکان های دیگر ممکن است اینطور استدلال شود برنامه موشکی ایران تهدیدی روبه رشد در منطقه بوده که باید با آن مقابله کرد.

انتهای پیام