۳ نکته با اهمیت در حال و آینده "پرداخت"/ تحلیل صنعت و مقایسه ۱۲ شرکت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق برنامه ریزی قطعی ، فردا سه شنبه 5 درصد سهام به پرداخت ملت معادل 47 میلیون و 500 هزار سهم به عنوان نخستین شرکت جدید سال 96 در بورس، به روش ثبت سفارش عرضه اولیه می شود.

در این عرضه حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 2 هزار سهم و حداقل و حداکثر قیمت سفارش، هزار و 667 تا هزار و 750 تومان تعیین شده و شرکت گروه فن آوران هوشمندبهسازان فردا و تامین سرمایه بانک ملت به عنوان متعهد عرضه و متعهد خرید تعیین شده اند.

در این میان مهدی نصراله عضو موظف و نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملت با تحلیلی از صنعت تجارت الکترونیک و مقایسه 12 شرکت این گروه، 3 نکته با اهمیت در حال و آینده شرکت به­ پرداخت ملت را تشریح کرد.

جایگاه جهانی ایران در تجارت الکترونیک

با شکل­ گیری تجارت الکترونیک در دنیا روش­ های پرداخت نیز دچار تغییر و تحول شده و به تدریج روش های پرداخت الکترونیک جایگزین پرداخت های نقدی شده است. طی یکسال گذشته تعداد تراکنش­ ها در دنیا 15 درصد رشد داشته که بیشترین رشد آن مربوط به منطقه شرق آسیا و خاورمیانه بوده و در این میان ایران سهم به سزایی از این رشد را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش آنکتاد* در سال 2010 ، ایران در تجارت الکترونیک در جایگاه 102 قرار داشته که این جایگاه در سال 2014 به رتبه 69 رسیده است. اجرای پروژه ­های نظیر کارت سوخت، نصب و بهره­ برداری از هزاران خودپرداز و میلیون­ ها پایانه فروش فعال POS در سطح کشور و مواردی مشابه آن، موجب بهبود رتبه ایران در تجارت الکترونیک شده که این موضوع موید آینده رو به رشد این صنعت در ایران است.

در این میان شرکت به­ پرداخت ملت توانسته جایگاه قابل توجهی را در این صنعت به خود اختصاص دهد.

رتبه "پرداخت" در جامع‌ترین رسانه دنیا و گزارش شاپرک

نیلسون ریپورتر به عنوان جامع‌ترین رسانه حوزه‌ پرداخت الکترونیک هر ساله به بررسی عملکرد فعالان این حوزه می‌پردازد و بر اساس شاخص‌های مورد بررسی رتبه‌بندی نهایی شرکت های فعال را اعلام می‌کند.

بنابر آخرین رتبه بندی انجام‌شده، شرکت به ­پرداخت ملت توانسته از نظر تعداد تراکنش در میان 150 شرکت برتر ارائه­ دهنده خدمات پرداخت در دنیا در جایگاه بیست و سوم و در منطقه خاورمیانه و ایران در جایگاه اول قرار گیرد.

علاوه بر موارد فوق، گزارش های شاپرک نیز موید پیشتازی شرکت به­ پرداخت ملت در میان سایر شرکتهای PSP است. با توجه به آمار خرداد 96 از بین شرکت های فعال در این صنعت، شرکت به پرداخت ملت 29.35 درصد مبالغ تراکنش شاپرک را به خود اختصاص داده که بیشترین سهم از بازار است. بعد از آن با اختلاف زیادی کارت اعتباری کیش قرار دارد که 14.7 درصد از بازار را از آن خود کرده است.

نمودار زیر بیانگر سهم بازار شرکت های PSP از نظر مبالغ و تعداد تراکنش در خرداد 96 است.

سهم بازار هر شرکت PSP از نظر مبلغ تراکنش ­ها در خرداد 96

 

سهم بازار هر شرکت PSP از نظر تعداد تراکنش ­ها در خرداد 96

 

3 نکته با اهمیت در مورد به ­پرداخت ملت

1-ارائه خدمات نوین جهت حفظ و گسترش سهم بازار

شرکت به پرداخت ملت به منظور حفظ و گسترش سهم بازار خود درصدد ارائه خدمات نوینی است که از آن جمله می ­توان به خدمات NFC اشاره کرد. تکنولوژی NFC یکی دیگر از انواع روش های پرداخت است که در چند سال اخیر با استقبال قابل توجهی همراه بوده است. این تکنولوژی امکان پرداخت های سریع­تر، راحت­ تر و بدون نیاز به رمز و امضا را در بسیاری از کارت های اعتباری و بدهی از طریق تجهیز به تراشه­ های NFC فراهم می­ آورد.

پیش­ بینی ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور استفاده از این تکنولوژی فراگیر خواهد شد. لذا تجار و بازرگانان باید در خصوص کارت خوان­های کنونی تجدیدنظر کنند.

در این میان شرکت به­پرداخت ملت اولین PSP ارائه­ دهنده خدمات NFC بوده و برای نخستین بار امکان پرداخت از طریق NFC را فراهم کرده است. این قابلیت بر روی نرم افزار سکه و برای گوشی­ های اندروید ارائه شده است.

شرکت به­ پرداخت ملت همچنین در نظر دارد طی سال های آتی بر فروش شارژ نیز تمرکز ویژه­ ای داشته باشد. بازار مذکور سالانه حجمی بالغ بر 18000 میلیارد تومان دارد که سود برآوردی حاصل از ورود به این بازار 2 تا3  درصد تخمین زده می­ شود.

علاوه بر موارد فوق، شرکت در حال مذاکره برای عقد قرارداد همکاری با سایر بانک­ های کشور است .

2-دارا بودن بالاترین شاخص اثربخشی کارتخوان فروشگاهی

براساس آمارهای اعلام شده از سوی شاپرک، شرکت به ­پرداخت ملت دارای شاخص اثربخشی بالاتر از یک (100درصد) است. این بدان معناست که جذب تراکنش شرکت بر روی کارت خوان­ها بیشتر از سهم تعداد کارت خوان­های به‌پرداخت از کل کارت خوان‌های کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارت خوان­های فروشگاهی این شرکت­ به گونه­ای بوده که درآمدزایی این شرکت بیش از سایر شرکتهای PSP رقیب باشد.

در این میان "پرداخت" توانسته در میان شرکت های پرداخت الکترونیک بیشترین میزان شاخص اثربخشی را به خود اختصاص دهد.

شاخص اثربخشی کارت خوان­ های فروشگاهی فعال سیستمی هر شرکت در اردیبهشت 96

3- شرکت برتر PSP در شاخص کمترین کارتخوان کم­ تراکنش یا فاقد تراکنش مالی

با بررسی آمار کارت خوان­های کم­ تراکنش (یعنی کارتخوانی که در یک بازه زمانی سه ماهه متوالی، کمتر از 60 تراکنش مالی در هر ماه داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش­ های آن در سه ماه متوالی، کمتر از 20 میلیون ریال در هر ماه باشد) و فاقد تراکنش مالی، شرکت­های PSP متوجه می شویم شرکت به پرداخت در 2 ماه ابتدایی سال جاری در میان 12 شرکت PSP با اختلاف ناچیز نسبت به PSP اول در رتبه دوم به لحاظ کمترین کارت خوان کم‌ تراکنش یا فاقد تراکنش مالی بوده است.

این آمار با توجه به سهم بازار عمده و قابل توجه در کنار شاخص اثربخشی کارت خوان‌ها، مبین عملکرد مطلوب گذشته و ترسیم کننده چشم اندازی روشن از مزیت های بزرگ رقابتی شرکت به پرداخت است.

* UNCTAD: United Nation Conference on Trade and Development

انتهای پیام