سند الزامات زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش بابایی از رونمایی سند الزامات زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه در نمایشگاه الکامپ خبر داد و به سنا گفت: این سند جهت ارتقاء پایداری، دسترس‌ پذیری و کارایی تهیه و تدوین شده است. سازمان‌دهی، ارائه چارچوب به منظور ارتقاء سطح پایداری، بیان حداقل نیازمندی ­ها، الزامات و کنترل­ های فنی برای دامنه سند از مهمترین اهداف این سند است.

وی به حوزه های تحت پوشش این سند اشاره کرد و افزود: فرآیندهای کاری، امور کارکنان، زیرساخت فیزیکی، شبکه و امنیت ارتباطات، سرورها و سرویس‌ها، راهبری و پشتیبانی، پایش و گزارش گیری، ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و تداوم کسب‌ و‌ کار و بازیابی، حوزه­ های تحت پوشش این سند است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این سند از دو دیدگاه فرآیندی و فنی تدوین شده گفت: در فصل اول، الزامات کلان و عمومی که عمدتاً با نگاه فرآیندی طراحی شده تشریح و در فصل دوم، الزامات کنترل فنی در موضوعات مهندسی زیرساخت به تفصیل بیان شده است.

بابایی در مورد انتظارات از نهاد­های تحت ممیزی سند توضیح داد:شرکت ­ها و نهاد‌ های تحت ممیزی، باید با اجرا و تبعیت از مندرجات این سند و با بهره گیری از سایر استانداردها و بهترین تجارب در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات، در پی تحقق اهدافی همچون استقرار رویه‌ هایی به منظور رسیدن به سطح مطلوب در زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات، پیاده سازی و اجرای الزامات و کنترل‌ ها، بهبود مستمر زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات و ارتقاء سطح آگاهی و دانش فنی نیروی انسانی حوزه زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات باشند.

وی درباه اهم فعالیت­ ها و دستاورد های اداره شبکه و زیرساخت در یک سال اخیر گفت: تهیه و تدوین سند مذکور، تدوین و تکمیل طرح جامع تداوم کسب‌و‌کار و بازیابی از خرابی زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه، تهیه و تدوین طرح توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نوین با حداقل تأخیر زمانی جهت اشاعه استفاده از معاملات هوشمند، تکمیل طرح جامع بهره ­گیری از رایانش ابری در بازار سرمایه، توسعه شبکه جامع اختصاصی بازار سرمایه و پیاده سازی گذرگاه امن و کنترل شده جهت دسترسی کاربران به سرویس‌ ها و سامانه های بازار سرمایه از مهمترین اقدامات یک ساله اخیر اداره شبکه و زیرساخت است.

انتهای پیام