اولین غذای صادراتی ایران به موصل رسید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از تسنیم، مهدی کریمی تفرشی گفت: بعد از نابودی داعش و برقراری امنیت نسبی در موصل، صادرات مواد غذایی شرکت‌های ایرانی به این منطقه عراق آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی با صادرات حدود 900 میلیون دلار مواد غذایی به عراق، حدود 15 درصد محصولات غذایی وارداتی این کشور را تامین می‌کنند، همچنین بسیاری از شرکت‌های تولیدی ایران، هنوز با ظرفیت 50 درصد فعال هستند و اگر این ظرفیت تولید افزایش یابد می‌توان سهم بیشتری از صادرات محصولات غذایی در کشورهای مختلف از جمله عراق را در اختیار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری، همواره بیشترین حجم صادرات مواد غذایی را به ایران اختصاص داده، البته برخی شرایط مثل ناامنی‌ها و وجود داعش برای مدتی، محدودیتی هایی را بوجود آورده بود.

کریمی تفرشی افزود: عراق، امارات، کویت، چین، افغانستان، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و اندونزی کشورهایی هستند که حدود 80 درصد از صادرات مواد غذایی ایران به آن‌ها انجام می‌شود و در این بین، عراق بیشترین دریافت کننده مواد غذایی ایران است.

وی با بیان اینکه ترکیه، چین، عربستان، آمریکا و کره جنوبی، رقبای جدی ایران در بازار عراق هستند گفت: مواد غذایی یکی از نیازهای مهم بازار عراق محسوب می‌شود که تجار و بازرگانان باید در این زمینه توجه و برنامه ریزی خاصی را اعمال کنند و به کیفیت کالاها، توجه ویژه‌ای داشته باشند. در مواردی که کیفیت برخی کالا‌ها به تدریج کاهش یافته، در تجارت تاثیر منفی می‌گذارد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی تاکید کرد: همه کالا‌ها و محصولات غذایی صادراتی به عراق بر اساس دستور موسسه استاندارد باید دارای دو برچسب لاتین و عربی باشد و اگر این برچسب را نداشته باشند در مبادی ورودی عراق با مشکل مواجه می‌شوند.

کریمی تفرشی گفت: انواع میوه، سبزی، انواع روغن‌های نباتی و حیوانی، انواع نوشابه ها، انواع چاشنی ها، انواع رب‌ها، تخم مرغ، لبنیات، خشکبار، ماهی، گوشت سفید و قرمز، محصولات معدنی و بسیاری دیگر از محصولات غذایی ایران به عراق صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: عراق دارای دومین منابع ذخایر نفتی جهان بوده و سالانه بیش از 65 میلیارد دلار واردات دارد که از این رقم، حدود 8 میلیارد دلار واردات مواد غذایی است، بنابراین شرکت‌های ایرانی با توجه به ظرفیت بالایی که در تولید دارند می‌توانند سهم قابل توجه‌ای از این بازار را در دست بگیرند.

کریمی تفرشی با بیان اینکه صادرات محصولات غذایی ایران طی یک دهه اخیر از 500 میلیون دلار در سال 85 به حدود 6 میلیارد دلار افزایش یافته، گفت: در حال حاضر سالانه حدود 130 میلیون تن انواع مواد غذایی در کشور تولید می‌شود و برخی کالا‌ها و مواد غذایی در واحد‌های تولیدی، دو یا سه برابر بیشتر از نیاز داخل تولید می‌شود.

انتهای پیام