مجوز فعالیت صندوق مهم و بزرگ بازار سرمایه صادر شد/ دو نقش مهم برای بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصویب اساسنامه صندوق تثبیت بازارسرمایه در11 شهریور 94 توسط هیات دولت که رویدادی مهم برای بازار سرمایه بود، اسحاق جهانگیری اساسنامه 25 ماده ایی آن را به وزارت اقتصاد، سازمان بورس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد و سپس نخستین جلسه صندوق با حضور علی طیب نیا و ولی الله سیف در اواخر بهمن سال گذشته برگزار شد.

حال بعد از گذشت حدود 6 ماه از آن تاریخ و طی مراحل لازم دیگر، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس ،مجوز فعالیت این صندوق با اهمیت بازار سرمایه را صادر کرد.

براساس این گزارش، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی به منظور کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی واجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

پیش از این حسن امیری معاون سازمان بورس به بورس پرس گفته بود: هدف اصلی از راه اندازی این صندوق مقابله با بحران ها و نوسان های شدید حاکم بر بازار سرمایه و پوشش ریسک های خاص وارده بر بازار و در یک کلام اطمینان بخشی برای مقابه با مخاطرات است . بنابراین صندوق تثبیت بازار سرمایه مانند صندوق توسعه نخواهد بود که روزانه اقدام به انجام معاملات می کند.

وی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه دارای سقف و کف منابع نبوده و به فراخور نیاز نقدینگی تامین خواهد کرد ، ادامه داد: طبق مصوبه مجلس، سازمان بورس می‌تواند با تصویب شورای عالی بورس بخشی از منابع داخلی خود را از طریق سپرده در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد و بعداً تسویه کند. همچنین صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد از منابع سالانه را از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند .