عرضه 2 مدل ایران خودرو و سایپا در بورس کالا/ علت بی میلی خارجیان و شرایط بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی تیموری با اشاره به حضور 3 ساله در مدیریت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و تحقق برنامه های اعلامی سال گذشته به جز یک مورد مرتبط با آمریکا، در جمع خبرنگاران بازار سرمایه اظهار داشت: درحالی این شرکت فعال ترین تامین سرمایه از سوی سازمان بورس معرفی شده که تاکنون 4.5 هزار میلیارد تومان تعهد پذیره نویسی انوع اوراق را بر عهده داشته و برای سال جاری هم بین هزار تا 1.5 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده است.

وی با اشاره به پذیره نویسی صندوق جسورانه و صندوق طلا و آغاز معاملات ثانویه افزود: سال جاری هم 11 مورد تعهد پذیره نویسی و افزایش سرمایه در این شرکت انجام شده و در ادامه سال هم چند مورد دیگر همراه با ابزارهای جدید مالی عملیاتی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به تنوع سازی ابزارهای تامین ملی در کنار مدیریت دارایی و ارایه پیشنهادت جدید به سازمان بورس، ادامه داد: تامین سرمایه لوتوس متنوع ترین ابزارهای مدیریت دارایی را در اختیار داشته و تا پایان سال هم خدمات ترکیبی را ارایه خواهد کرد. این درحالی است هر چند سهامدار غالب آن بانک پارسیان است اما برخلاف دیگر شرکت های همگروه ، سعی در حفظ استقلال و توسعه خدمات و همکاری ها است.

تیموری به امکان صدور و ابطال آنلاین هر 9 صندوق تامین سرمایه لوتوس پارسیان از سال گذشته و انجام عملیات طی چندین ثانیه اشاره کرد و گفت: در آینده هم امکان اتصال درگاه تأمین سرمایه به کارگزاری بیمه، صرافی و بانک پارسیان ایجاد خواهد شد.

هزینه 45 درصدی تامین منابع مالی یکی از شرکت های خودرویی

وی با اشاره به دوران گذار و لزوم توسعه زیرساخت های بازار سرمایه و شرکت های تامین سرمایه برای وسیع تر بازار سرمایه ، ادامه داد: عدم توسعه تامین مالی در اقتصاد ایران منجر به هزینه 45 درصدی تامین منابع مالی یکی از شرکت های خودرویی شده که این هزینه هم در نهایت به مصرف کننده منتقل شده و سودآوری شرکت ها را متاثر می کند.

به گفته وی استفاده از ابزارهای کالایی برای تامین مالی صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو ، موجب کاهش هزینه و افزایش رقابت‌ می شود.

برنامه عرضه دو محصول ایران خودرو و سایپا در بورس کالا + دو نوع فرش

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان ضمن تاکید بر نقش شرکت های تامین سرمایه در کاهش هزینه های مالی بنگاه ها ، در مورد عرضه دو محصول ایران خودرو و سایپا یعتی دنا و سراتو در بورس کالا توضیح داد:در حالی بعداز پذیرش اسفند سال گذشته سراتو، سایپا دو سه عرضه انجام داده که به دلیل حساسیت ایران خودرو ، مقرر شده از اوایل مهر و طی 4 ماه ، 2200 دستگاه دنا در بورس کالا عرضه شود.

تیموری ادامه داد: همچنین علاوه بر برنامه پذیرش سایر محصولات این دو خودرو ساز تا پایان سال، درآینده ایی نزدیک هم دو نوع فرش دستی و ماشینی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

علت توفیق در جذب سرمایه گذاران خارجی و ارایه راهکار

وی در مورد علت توفیق در جذب سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران هم گفت: واقعیت این است که به دلیل تفاوت برداشت سرمایه گذاران خارجی از وضعیت بازار سرمایه و حضور تا 70 درصدی سهامداران حقیقی و نبود ابزارهای پایه ایی و خلاء  برخی استانداردها ، این گروه علاقه ایی به حضور نداشته اند.

وی افزود: در این رابطه تلاش شده تا از طریق عرضه ابزارهای واسط جدید ، این مشکل برطرف شود. بنابراین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، برنامه کسب و کار ابزارهای واسط جدید را تهیه کرده و در آینده ایی نزدیک به سازمان بورس ارایه خواهد شد تا هم انتظارات سرمایه گذاران خارجی محقق و هم ریسک های موجود بازار پوشش داده شود.

تیموری ادامه داد: دراین میان سازمان بورس هم آماده راه اندازی صندوق ارزی است و مدلی هم از سوی این شرکت ارایه شده که می تواند منجر به جذب سرمایه گذاران خارجی شود. این صندوق وابسته تک نرخ شدن ارز نبوده و امکان فعالیت با هر دو نرخ بانکی و بازار را دارد.

تحلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه

وی در مورد تحلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه هم که سئوال بورس پرس بود، توضیح داد: متاسفانه کل بازار سرمایه در سهام و بازار ثانویه خلاصه شده و بدون اینکه اتفاق خاصی را رقم بزند، انرژی همه ارکان را هم به خود جلب کرده است. بنابراین درحالی طی سال های اخیر سرمایه گذاری چندانی نشده و شرکت های پذیرش شده اندازه و کسب و کار قابل توجهی هم نداشته اند که تا زمان عدم رشد اقتصاد و وجود سود های بانکی تا 25 درصد و بازدهی 30 - 40 درصدی "سخاب"، نمی توان انتظار داشت این بازار حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته این مدیر رونق بازار بدون حل مشکلات اساسی خارج از بازار سرمایه رخ نخواهد داد.

تیموری در مورد وضعیت شرکت های تامین سرمایه هم گفت : اغلب شرکت های هم گروه به علت ماهیت و اندازه، درگیر بازار سهام شده و تا 40 درصد منابع هم به سهام تعلق گرفته است. این موضوع جا دارد بررسی شود که آیا به نفع بازار سرمایه و شرکت های تامین سرمایه است یا خیر؟ و آیا منجر به افزایش ریسک بازار و شرکت ها نخواهد شد؟

انتهای پیام