هشدار افزایش واردات خودرو به وزارت صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحسن کاکایی به ایسنا گفت: در سال ۹۱ شاهد بودیم به دلیل ضعف نظارت سازمان های مسئول در دولت دهم، برخی واردکنندگان خودرو در بحبوحه مشکلات داخلی و خارجی، ارز اختصاص یافته به دارو را صرف واردات خودرو کردند و به دنبال آن واردات این محصول افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز این موضوع در حال تکرار بوده و واردات خودرو افزایش شدیدی داشته، افزود: این درست نیست ارز ناشی از فروش نفت به عنوان منابع ملی صرف واردات کالاهای لوکس و مصرفی همچون خودرو شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: منابع و ارز ناشی از فروش نفت باید صرف تقویت و توسعه اقتصاد ملی و صنایع داخلی و در نتیجه توسعه اشتغال و کاهش نابرابری‌های اجتماعی شود نه اینکه با افزایش واردات خودرو نابرابری‌های اجتماعی تشدید شود.

کاکایی اظهار داشت: در این شرایط وزارت صنعت به عنوان متولی صنعت و تجارت باید دقت کند ادامه روند فعلی در واردات خودرو باعث می‌شود نرخ ارز و تورم افزایش یافته و فشار آن به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر وارد شود.

وی با بیان اینکه مخالف تجارت و سود واردکنندگان خودرو نیستیم، تصریح کرد: اما کسب سود از سوی واردکنندگان خودرو نباید به بهای آسیب دیدن جامعه، تضعیف اقتصاد ملی، افزایش نرخ تورم و نرخ ارز تمام شود.

بنابر این گزارش، در 3 ماهه نخست سال جاری واردت خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته است. این افزایش در 4 ماهه نخست سال به ۴۳ درصد رسید. افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.

انتهای پیام