معیارهای انتقال شرکت ها به پر ریسک ترین تابلو اعلام شد/ اختیار آینده فرابورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر هامونی درخصوص تبییین سیاست های در نظر گرفته برای شرکت های بازار پایه فرابورس در جمع خبرنگاران گفت: این بازار به موجب سهولت ورود شرکت های سهامی عام به بازار سرمایه و تسهیل فرایند معاملاتی سهام این شرکت ها در سال 90 راه اندازی شد.در اردیبهشت سال گذشته هم شاهد تفکیک این بازارها به سه تابلوی معاملاتی الف، ب و ج بودیم .

مزیت ورود شرکت ها در 3 بازار پایه و نمونه بارز معاملات غیر شفاف

وی با اشاره به مشکلاتی که شرکت ها با خروج از بازار سرمایه از قبیل تبعات معاملات در بازار سیاه و نداشتن شفافیت روبرو می شدند افزود: مزیت ورود این شرکت ها به بازار پایه این بود که یک چتر نظارتی حداقلی بر آنها وجود داشته و هزینه های سنگینی به آنها تحمیل نشود. البته حضور در این بازار رافع مسئولیت مدیران شرکت ها نیست.

این مقام مسئول نمونه بارز معاملات غیر شفاف را بازار بدهی و اوراق صکوک دانست که به علت نبود سامانه معاملاتی،این اوراق محلی معامله می شود.

هامونی ادامه داد: بالغ بر 160 شرکت در این تابلو حضور دارند که 53 مورد، شرکت های اخراجی بورس تهران هستند. حدود 100 شرکت نیز قبلا در هیچ بازاری فعالیت نداشتند. بنابراین از شرکت های بسیار شفاف تا غیرشفاف که تا ٥ سال مجامع را برگزار نکرده بودند، در این بازار حضور دارند.

چند شرکتی که در بازار پایه ب ماندند

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از شرکت ها از جمله بورس ها و شرکت سپرده گذاری مرکزی در این بازار به لحاظ نقد شوندگی درج شده و به دلیل شفافیت، بند حسابرس نداشتند گفت: شرکت های اخراجی مانند بهپاک، موسسه ملل، مس سرچشمه و شهداب ناب خراسان توانستند با ارتقای کیفیت افشا و نقدشوندگی به بازارهای بالاتر منتقل شوند.

معیارهای انتخاب برای انتقال شرکت ها

مدیرعامل فرابورس در خصوص معیارهای انتخاب شرکت ها برای انتقال به یکی از 3 تابلو اظهار داشت:  کمیته درج دو معیار نقدشوندگی و شفافیت را  به عنوان معیارهای اساسی تعیین مرز بین تابلوی معاملاتی ب و ج مورد نظر قرار می دهد.

هامونی افزود: کیفیت افشا در مرحله اول بر این اساس گذاشته شد که گزارش حسابرس مقبول یا مشروط باشد. در این شرایط شرکت ها اجازه حضور در پایه معاملاتی ب را خواهند داشت اما اگرحسابرس عدم اظهار نظر یا اظهار نظرمردود داشته باشد در بازار ج درج خواهند شد.

وی با بیان اینکه شرکت ها ملزم به ارائه اطلاعات صورت های مالی دوره ای به سازمان بورس هستند ادامه داد: این شرکت ها برای ارائه صورت های مالی یک ماه فرصت دارند که اگر اعلام این صورت ها به بیش از 50 روز ب یانجامد (علاوه بر 60 روز اولیه)، مشمول عدم ارائه اطلاعات می شوند.

این مقام مسئول در خصوص ضریب نقدشوندگی گفت: ضریب نقدشوندگی شرکت ها باید حداقل 10 درصد به تعداد کل روزهای معاملاتی باشد یعنی در 24 روز ماه اگر کمتر از یک ده هزارم معامله صورت پذیرفته باشد،مشمول تابلوی ج خواهند شد.

هامونی با بیان اینکه اسفند سال گذشته برای شروع این روند به شرکت هایی که مشمول تابلوی ج شدند،فرصت ماندن در تابلوی ب داده شد گفت: فرصت 6 ماهه در نظر گرفته شده برای رعایت این دو معیار هم به صورت کتبی و هم به بازار اطلاع رسانی شد تا شرکت ها فرصت رسیدن به این استاندارد را داشته باشند.در این میان 14 شرکت شرایط را به این استاندارد رسانده و در بازارپایه ب ماندگار شدند.

امکان بازگشت 11 شرکت جدید در پر ریسک ترین تابلو

وی افزود: 11 شرکت به نام های بانک شهر، پتروشیمی اصفهان، پیام، تولی پرس، کف، سموم علف کش، آینده سازان بهشت پارس، بسته بندی مشهد، سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان و کارتن مشهد از تابلوی ب به ج جهت عدم اظهار نظر حسابرس (فقط با یک معیار) منتقل شدند اما اگر بتوانند گزارش اظهار نظر مشروط یا مطلوب ارائه دهند،به بازار پایه ب باز خواهند گشت.

زمان بازگشایی 11 نماد در بازار پایه ج

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه از این 11 نماد در حال حاضر 4 نماد باز و 7 نماد متوقف هستند ادامه داد: نماد 11 شرکت فوق، فردا بعداز ظهر بسته می شود تا با اقدامات انجام شده و تحت هر شرایطی با هر میزان افشا درشنبه آینده گشایش نماد و انجام معامله صورت پذیرد.

برنامه های آینده برای بازار پایه

هامونی در خصوص اقدامات آتی بازار پایه و سایر بازارهای فرابورس گفت: با همکاری شرکت رایان بورس و اعضای هیات مدیره ، برای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت ها قبل از اتمام مهلت زمان قانونی ارائه اطلاعات صورت های مالی دوره ای، پیامک اطلاع رسانی ارسال خواهد شد . این سامانه پیامکی در ماه های آینده راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: درج کارنامه کاری مدیران شرکت ها نیز از اقداماتی است که در آینده به لحاظ  ارتقای کیفیت افشا درج خواهد شد. بدین صورت که ارائه گزارش مبهم یا گزارش ناقص برای سنجیده شدن از لحاظ عملکرد توسط سهامداران میسر می شود. بنابراین اگر مدیران شرکتها بخواهند در جای دیگری مشغول به کار بشوند، کارنامه کاری آنها در شرکت قبلی شفاف است.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه 30 درصد کل نمادهای بازار سرمایه در بازار پایه است گفت: این بازار ، پرریسک ترین بازار سرمایه محسوب می شود و فقط جهت فراهم آوردن امکان معامله برای سهامدارانی که خواستار معاملات ثانویه هستند و اینکه کشف قیمت مناسبی انجام شود به وجود آمده است.

فرابورس مسئول مستقیم توقف و بازگشایی نمادها می شود

هامونی با اشاره به سخنان هفته پیش رییس سازمان بورس درخصوص بسته نماندن طولانی مدت نمادهای معاملاتی گفت: نمادهای معاملاتی در همه بازارها نباید بیش از 10 روز متوقف باشد. در این راستا پیش نویسی تهیه شده که به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد که در ان، توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی بازارهای اصلی و بازار پایه با تفویض اختیار به فرابورس سپرده خواهد شد.

انتهای پیام