بدهی چین به ۳۰۰ برابر تولید ناخالص داخلی رسید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فایننشال تایمز، کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که افزایش بدهی چین بر روی رشد اقتصادی این کشور و اقتصاد جهانی تاثیر منفی می گذارد. پیش بینی می شود میزان بدهی این کشور تا پایان سال 2017 به ۷ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار  برسد که از آن بعنوان بدهی بد یا بدهی که توان بازپرداخت آن وجود ندارد،ذکر می شود. 

چند روز پیش صندوق بین المللی پول اعلام کرد:  بدهی چین می تواند دلیلی برای بحران مالی بعدی به دنبال بی ثبات شدن بازپرداخت وام ها شود. رشد اعتباری چین به دلیل افزایش ریسک ها و رشد کند اقتصادی در مسیر خطرناکی قرار گرفته و چین نیازمند رشد ۳ برابری در رتبه اعتباری است تا رشد اقتصادی همانند سال ۲۰۰۸ داشته باشد.

بر همین اساس موسسه فاینانس بین الملل اعلام کرد: مجموع بدهی های چین تا ماه می سال 2017 معادل ۳۰۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.  همچنین نسبت بدهی خانوارهای چینی به بیش از ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ رسیده که بیشترین رقم در تاریخ چین است در حالی که این رقم برای بازارهای نوظهور ۳۵ درصد است.  

از بحران مالی سال ۲۰۰۸، چین به عنوان موتور رشد اقتصاد جهانی لقب گرفته و در سال های اخیر به بیش از نیمی از رشد افزایش تولید ناخالص داخلی جهان کمک کرده است.  

انتهای پیام