سهام ١٣ شرکت در بورس تهران عرضه اوليه خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه طی 18 ماه گذشته، حدود 193 هزار نفر برای کسب مجوز معامله در بورس اقدام کرده اند به بلومبرگ گفت: از ابتدای آغاز سال جاری، حداقل 45 شرکت خواستار قرار گرفتن سهام در فهرست فروش در بورس شده اند،با توجه به انتظارات طی 12 ماه آینده، سهام 13 شرکت برای اولین بار در بورس عرضه عمومی شود، در حالی که این رقم در سال گذشته 7 مورد بوده است.

وی با بیان اینکه از زمان اجرایی شدن توافق برجام در ژانویه 2016، بازار در حال رشد است، افزود: انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در ماه می یک سیگنال مثبت دیگر برای ادامه وضعیت رو به رشد بازار بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سرمایه گذاران از اقداماتی که ترامپ ممکن است صورت دهد نگران نیستند.سیاست مهم است، اما همه چیز به اخبار سیاسی برنمی گردد...بازار به متغیرهای اقتصادی واکنش نشان می دهد.هرچند انتخاب ترامپ و فشار وی بر ایران کمکی به بازار نکرده، اما تاثیر واقعی عامل ترامپ بر بازار تنها در صورت اقدامات وی برای به خطر انداختن توافق هسته ای احساس خواهد شد و صرف حرف های وی تاثیر چندانی ندارد.

قالیباف اصل اظهار داشت: بر خلاف علاقه مندی ای که سرمایه گذاران داخلی به بورس نشان داده اند، سرمایه گذاران خارجی به کندی اقدام به مشارکت کرده اند که بخشی از این ناشی از مشکلات انتقال پول به ایران و نبود شبکه های جاافتاده واسطه ای است...اینها مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود... برخی بانک های سرمایه گذاری در خارج به دنبال خرید شرکت های واسطه ای در ایران و ایجاد روابط واسطه ای هستند. اگر این اتفاق بیافتد، حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران بیشتر خواهد شد.

وی افزود: بورس تهران موافقتنامه های اولیه ای با 12 بورس خارجی امضا کرده و در حال مذاکرات جدی با بورس استانبول در مورد قرار دادن اوراق قرضه با درآمد ثابت در فهرست آن است.همچنین به دولت پیشنهاد شده که شرکت ها بتوانند اوراق قرضه ارزش گذاری شده به ارزهای خارجی منتشر کنند. بانک مرکزی در حال بررسی این ابتکار است که می تواند به شرکت های داخلی کمک کند نیازهای ارزی را تامین کرده و ریسک ارزی سرمایه گذاران خارجی را کاهش دهند.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی در 36 صنعت از 38 صنعت ارائه شده در بورس شامل نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و مواد غذایی حضور دارند،گفت: میزان سرمایه خارجیان در بورس تهران به بیشتر از یک درصد کل سرمایه در گردش بورس نمی رسد. اگر پیچیدگی های انتقال پول حل شود ظرفیت اختصاص سهم بالایی از بورس تهران به سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

انتهای پیام