بانک مرکزی درباره آخرین تحولات اقتصادی گزارش داد/ دلایل افزایش بدهی بانک ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان جلسه عصر دیروز شورای پول و اعتبار، معاونت اقتصادی بانک مرکزی تحولات کلان اقتصادی کشور در حوزه های بخش واقعی، نرخ تورم، بازار ارز و مولفه‌های مختلف بازار پول را برای اعضای شورای پول و اعتبار تشریح کرد.

در همین ارتباط آخرین تحولات کلان پولی شامل حجم نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی، تغییرات اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی و اقدامات بانک مرکزی در خصوص ساماندهی اضافه برداشت بانک ها، تحولات بازار بین‌بانکی به تفکیک حجم معاملات و نرخ سود در این بازار، عملکرد تسهیلات‌دهی بانک ها و همچنین برنامه‌های نظام بانکی در حمایت از تولید و اشتغال، از جمله موارد طرح شده در جلسه شورای پول و اعتبار بود.

همچنین مقرر شد در جلسه بعدی این شورا، بخش دوم گزارش اقدامات بانک مرکزی در حوزه بازار پول و ساماندهی نرخ سود بانکی ارایه شود.

در این رابطه ، محمدرضا تابش عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار به خانه ملت گفت: در این جلسه ضمن رسیدگی به صورت های مالی اسفند 95 بانک مرکزی، مقرر شد همراه با گزارش هیات نظارت، به مجمع عمومی بانک ها ارسال شود.

وی درباره دلایل افزایش بدهی 18 درصدی بانک ها در سال 95 نسبت به سال94، توضیح داد: برای این موضوع مواردی چون تامین نقدینگی بابت خرید تضمینی گندم، اعطا و تمدید خطوط اعتباری به بانک ها برای کاهش شدت نقدینگی، افزایش اضافه برداشت بانک ها برای پاسخگویی به نیازهای نقدینگی روزانه و مداخله محدود بانک مرکزی به منظور رفع نیاز نقدینگی بانک ها و جلوگیری از افزایش نرخ های سود بانکی عنوان شد.

تابش با اشاره به گزارش چگونگی اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش سود بانکی، ادامه داد: توصیه های لازم در خصوص مراقبت نسبت به تداوم اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد بانک ها و برخورد با متخلفین داده شد و شورای پول و اعتبار ، بانک مرکزی را برای حل سریع‌تر مشکلات ساماندهی سپرده‌گذاران مکلف کرد.

انتهای پیام