پاسخ به گلایه سهامداران"گکوثر" و نقش فرابورس در قیمت گذاری+ عرضه های آتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر هامونی با بیان اینکه در کنار دو پیش شرط وجود متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان جهت عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار به اقتصاد آنلاین گفت: از زمانی که عرضه اولیه به روش ثبت سفارش در بازار سهام به جریان افتاده، وجود این دو پیش شرط به عنوان یک الزام مهم مطرح شده تا اگر به هر دلیلی عرضه‌ای ناموفق بود امکان مدیریت وضعیت سهم پس از عرضه به خوبی فراهم شود.فرابورس با اختیارات از سهامدار عمده شرکت تعهد می‌گیرد تا با قیمتی که مد نظر شرکت برای عرضه است به مدت یک سال مانع از پایین آمدن قیمت سهم شود.

وی در خصوص گلایه سهامداران از روند قیمتی سهام هتل کوثر اصفهان پس از عرضه اولیه و برآورده نشدن انتظار آنها در این خصوص توضیح داد: هتل پارسیان کوثر با ۱۲۰۰ تومان کشف قیمت شد و طی روزهای اخیر این سهم با رشد قیمتی همراه بوده و بیش از ۵۸ هزار خریدار داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرابورس تمامی تلاش را برای موفقیت عرضه‌های اولیه به کار می‌گیرد اظهار داشت: در یک سوی بازار خریداران قرار دارند که با در نظر گرفتن جمیع شرایط اگر معتقدند دامنه قیمتی ثبت سفارش برای آن سهم بالاتر از حد انتظار آن‌هاست نباید در عرضه شرکت کنند و لازم است به این بینش برسیم که تحلیل و ارزیابی لازمه هرگونه معامله در بازار سرمایه است که در مورد عرضه های اولیه نیز باید لحاظ شود.

هامونی با اشاره به اینکه فرابورس با فراهم‌سازی بستر معاملات برای انواع سهام و اوراق بخشی از توان و انرژی را برای پذیرش شرکت‌ها و رصد مداوم وضعیت آن‌ها پس از فرایند پذیرش و درج بکار می‌گیرد، ادامه داد: پس از پذیرش و درج نماد معاملاتی شرکت، طبق برخی معیارها فرابورس با ناشر پای میز مذاکره برای قیمت‌گذاری سهام می‌نشیند و همواره این توصیه از جانب فرابورس به ناشر ارائه می‌شود که قیمت منصفانه‌ای را برای عرضه اولیه به بازار اعلام کند. چراکه این موضوع کمک می‌کند خاطره خوبی از سهام و برند آن شرکت برای سرمایه‌گذاران باقی بماند، اما در نهایت نمی توان مانع از عرضه سهام ناشری که تمامی مراحل لازم برای عرضه را طی کرده، شد.

به گفته وی، فرابورس در تلاش است تا در عرضه اولیه شرکت‌ها نقش کمک کننده و تسهیل گر را برای قیمت جذاب سهم ایفا کند تا سهامداران و خریداران این عرضه‌ها منتفع شوند و هر دو سمت عرضه و تقاضا رضایت حداکثری از عرضه اولیه سهام یک شرکت داشته باشند.

مدیرعامل فرابورس درخصوص عرضه‌های اولیه پیش رو گفت: طی روزهای آتی شاهد عرضه اولیه چند شرکت از گروه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دارویی هستیم، اما اینکه دقیقا کدام شرکت قرار است برای عرضه روی تابلو برود باید منتظر تکمیل اطلاعات شرکت‌های مورد نظر روی سامانه کدال باشیم.

هامونی در خصوص پذیرش 6 مرحله اسناد خزانه با نمادهای سخاب 2 تا 7 و عرضه اولیه برخی نمادهای آن مانند سخاب 5 و 3 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس توضیح داد و گفت: بلافاصله پس از عرضه این دو سخاب، نرخ سود این اوراق تا حداکثر 18 درصد مهار و کنترل شد و هم‌اکنون سخاب2 نیز برای عرضه اولیه آگهی شده که 21 شهریور عرضه می‌شود و باقی مراحل سخاب نیز طی روزهای آتی به روی تابلوهای معاملاتی خواهد آمد.

انتهای پیام