فرصت های سرمایه گذاری در یک صنعت و پیش بینی بورس و بازارهای دیگر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شماره ششم ماهنامه گزارش بورس با معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت رایانه در بورس و صندوق های سرمایه گذاری منتشر شد.

در این شماره با فرصت های سرمایه گذاری در صنعت رایانه که انتظار می رود در سال های آینده به یک صنعت نوظهور تبدیل شود آشنا می شوید. در این بخش ۳ سبد مخصوص سرمایه گذاری در سهام رایانه به مخاطبان نشریه هدیه شده است.

به اعتقاد تحلیل گران، با وجود به تعادل رسیدن رشد صنعت یارانه، این صنعت همچنین نرخ رشد بالا تری نسبت به شاخص کل بازار دارد ضمن اینکه تحولات و نوآوریها می تواند رشد آینده این صنعت را تضمین کند.

بورس در روز های آینده صعود خواهد کرد یا نزول؟

در بخش بازار سهام تحلیل گران تکنیکال و فاندامنتال به شما می گویند که اوضاع بورس در روز های آینده چطور خواهد بود.

به زعم تحلیل گران در نیمه دوم سال عوامل داخلی اقتصاد تغییرات بیشتری در بازار های سرمایه گذاری خواهند گذاشت،به ویژه آنکه بر اساس آنچه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ظرف چند هفته گذشته تصویب کرده و خبرش از سوی یکی از اعضای ارشد این سازمان هم اعلام شد،قرار است ظرف روز های آینده نامه ای به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ابلاغ شود که بر اساس آن از این به بعد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت مجاز نیستند بیش از ۵۰ درصد از منابع مالی شان را در حساب های بانکی ذخیره کنند.

پیش بینی می شود این خبر مهم اثرات قابل توجهی بر بازار سهام داشته باشد چرا که اکنون جمع منابع مالی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بالغ بر ۱۲۲ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۹۳٫۵ درصد یعنی رقمی معادل ۱۱۴ هزار میلیارد تومان در حساب های بانکی ذخیره شده است. معنای آن این است که در صورت ابلاغ دستور العمل سازمان بورس این صندوق ها باید دست کم ۵۳ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۴ میلیارد دلار از حساب هایشان در سپرده های مدت دار بانک ها خارج کنند و انها را روانه بازار دیگری کنند که احتمالا بخش عمده آن اوراق بدهی و سهام خواهد بود.

شایدبتوان تخمین زد با ورود اوراق بدهی دولتی که در شبکه بانکی مبادله می شد به فرا بورس از روز چهارشنبه ۱۵ شهریور بخش مهمی از این منابع از سوی صندوق ها صرف خرید اسناد خزانه اسلامی شود و بخش دیگر هم به سهام اختصاص پیدا کند. در صورت وقوع چنین رخداد هایی می تواند پیش بینی کرد شاخص بازار سهام تحت تاثیر این تحولات قرار بگیرد.

صندوق های سرمایه گذاری

نکته کلیدی در مورد صندوق های سرمایه گذاری این است که با وجود اینکه میانگین نرخ بازده سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری در سهام نسبت در بهار امسال نسبت به میانگین صندوق های مختلط و با درآمد ثابت کمتر بوده است اما اگر بازده صندوق ها را تک تک محاسبه کنیم رتبه اول تا پانزدهم پر بازده ترین صندوق های سرمایه گذاری در بهار امسال قاطعانه به صندوق های سرمایه گذاری در سهام اختصاص خواهد یافت.

معاملات حقیقی و حقوقی

اگر بخواهید بدانید وضعیت معاملات در مرداد چطور بود باید بگوییم ۶۱ درصد از معاملات را سهامداران حقوقی انجام داده اند و ۳۹ درصد را حقیقی ها.

در مرداد امسال زمانی که سهامداران حقوقی مشغول خرید سهام گروه صنایع شیمیایی بودند سهامداران حقیقی بخش عمده دادو ستد هایشان را به گروه فلزات اساسی اختصاص دادند،در این ماه سهامداران حقوقی از برخی صنایع خارج شدند اما همزمان سهامداران حقیقی وارد معاملات همین سهام شدند.

رشد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سود

نکته قابل توجه دیگر در جریان مبادلات مرداد ماه بازار سهام این است که بعد از ۳۲ ماه منحنی سود سهام شرکت های بورس روند صعودی به خود گرفت. تقریبا از آذر ماه سال ۹۳ که پیش بینی سود شرکت های بورس به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود این رقم کاهش یافته بود و به محدوده ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده بود اما فقط در مرداد ماه امسال پیش بینی سود شرکت های بورس دست کم ۱۲۰۰ میلیارد تومان رشد کرد و بعد از ۳۲ ماه ،منحنی پیش بینی سود کل شرکت های بورس روند صعودی به خود گرفت. تحلیل گران این موضوع را به معنای خروج واقعی! اقتصاد ایران از رکود تلقی می کنند.

برای دریافت ماهنامه گزارش بورس از لینک های دانلود از فیدیبو و دانلود ازطاقچه استفاده شود.

انتهای پیام