به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، از دور نشانش میدهد، دست چپ و راست را از لای دست چپ و راست مالخر و یک دزد دیگر رد کردهاند و ضربدری گرهشان زدهاند به همدیگر، نزدیکش میشوم؛ نمیدانم از ترس من است یا دوربین موبایلم که دستها را جلوی صورت میگیرد و همزمان دست یک ردیف دزد و مالخری که به همدیگر گره خورده، مثل موج مکزیکی بالا میرود و غرغر همه بلند میشود.
تا خیالش راحت نمیشود که نه عکسی میگیرم و نه اسمش را جایی منتشر نمیکنم، کف هر دو دستش را از روی صورت بلند نمیکند و به قول خودش اگر خیالش راحت نمیشد حتی اگر این جماعت دزد و مالخر، تا صبح هم غر میزدند و فحش آبکشیده و نکشیده، حواله جد و آبادش میکردند، عین خیالش هم نبود و راضی نمیشد دستهای یک مشت دزد کوتاه و بلند که به همدیگر گره خورده پایین بیاید، باز هم به قول خودش، آبرومند است و آبرو برایش از همه چیز مهمتر!
میگویند تخصصش پژو و سمند است؛ آن هم پژو 405 نه پژو پارس و نه 206، فقط 405. توی این یکی دو ماه 800 تا پژو 405 و سمند را لخت کرده البته لخت لخت که نه فقط کامپیوتر را بلند کرده، همین. آنقدر حرفهای هست که مالخرش میگوید امکان ندارد تیر سعید خطا برود یعنی محال است سراغ یک ماشینی برود و دست خالی برگردد. برای همین هم از وقتی با سعید آشنا شدم، قید کار کردن با بقیه دزدها رو زدم، اونا هم غرغر زیاد میکردن و هم ریسک کار باهاشون زیاد بود ولی سعید انگشتاش سریعه و مغزش هم خوب کار میکنه، مهمتر از همه اینکه تنبل نیست یعنی من اگه میتونستم جنسای سعید رو آب کنم هنر کرده بودم هیچ وقت دستم رو خالی نمیذاشت... از وقتی با سعید آشنا شدم انقدر کاسبیام خوب شده بود که حتی دیگه سراغ اوراقچیها هم نمیرفتم،کامپیوترها رو از سعید تحویل میگرفتم و عمده میفرستادم شهرستان. از مشهد تا اهواز. تک فروشی هم نداشتم.
سعید 30 ساله و بچه شهرری، میگوید: قبل از این بار هم 10 _ 11 بار دیگر هم برای سرقت «ECU» دستگیر شده ولی این دفعه آمارش بالاتر است، 800 فقره سرقت کامپیوتر سمند و 405.
چه طور کامپیوترها را میدزدیدی؟
سعید: وقتی میدیدم ماشینی توی کوچه بن بست یا جای خلوتی پارک شده سراغش میرفتم و از جلو پنجره ماشین، کاپوت را بالا میزدم و «ECU» را باز میکردم و تمام.
چقدر طول میکشید؟
سعید: خیلی طول نمیکشید، معمولاً کمتر از یک دقیقه.
هر «ECU» رو چقدر میفروختی؟
سعید: 100 تومن.
به کی میفروختی؟
سعید: به مجید (با دستش به مالخر موسفید بغل دستی اشاره میکند)
درآمدت چقدر بود؟
سعید: درآمدم خیلی مشخص نبود ولی روزی 10 تا 20 «ECU» باز میکردم و میفروختم به مجید.
یعنی روزی یکی دو میلیون تومن درآمد داشتی؟
سعید: آره.
خب با این همه پول چی کار میکردی؟
سعید: خرجم زیاد بود. مواد مصرف میکردم.
چی مصرف میکردی؟
سعید: شیشه.
چقدر؟
سعید: روزی 4 - 5 گرم.
خب اینکه میشه حدود روزی 200 هزار تومن، بقیه رو چی کار میکردی؟
سعید: خرجم زیاد بود.
مالخر مو سفید خندهاش میگیرد و بی توجه به چشم غرههای سعید، دستش را روی چروکهای زیر چانهاش میکشد و میگوید: زن زیاد داره و قاه قاه میخندد... سرش را به سمتم میچرخاند و میگوید: ببین اخوی، پول خلاف جمع نمیشه و خرج «عطینا» میشه و توی خلاف مصرف میشه...
مجردی؟
سعید: نه ازدواج کردم. قبلا خیاط بودم ولی کارگاهمان نچرخید و بیکار شدم، اولین سابقهام هم مال سال 89 بود. به هر حال بی پولی فشار آورد و زدم توی این کار.
تکی کار میکردی؟
سعید: آره.
خب چرا فقط «سمند و 405»؟ چرا سراغ ماشینای مدل بالاتر و خارجی نمیرفتی؟
سعید: ببین اگه منظورت اینه که چرا سراغ ماشینای خارجی مثل آزرا و کیا نمیریم به خاطر اینه که «ECU» این ماشینا فقط منحصر به اون ماشینه یعنی نمیشه «ECU» یک آزرا رو برداشت و روی آزرای دیگه گذاشت برای همین همه دزدا ترجیح میدن برن سمت ماشینایی مثل 405 و سمند که «ECU» هر کدومشون به بقیه هم میخوره برای همین هم دزدی این قطعه برای سارق و مالخر میارزه.
چه کاری میشود کرد که سرقت این خودروها کمتر بشود؟ مثلاً قفل کاپوت یا تجهیزات اینچنینی تاثیر داره؟
سعید: نه با قفل زدن چیزی درست نمیشه و نمیشه جلوی دزد رو گرفت، ابتدایی و کمهزینهترین کاری که میشه کرد تا امنیت این ماشینا بیشتر بشه اینه که ایران خودرو سیم کشی این ماشینا رو جمع کنه و «ECU» رو از داخل کاپوت بیاره داخل اتاق، شما پراید رو نگاه کن، «ECU» رو گذاشته پشت کیلومتر، خیلی ایمن تره؛انقدر امنه که دیگه هیچ دزدی سراغ دزدیدن «ECU» پراید نمیره یعنی کافیه ایرانخودرو 0.5 متر سیمکشیهاش رو اضافه بکنه و «ECU» رو بیاره داخل اتاق نصب کنه.
همین؟!
سعید: آره، بعدش هم لازمه پیچهای پشت کیلومتر و «ECU» رو از چند نوع پیچ مختلف انتخاب کنن که باز کردن این قطعات زمانبرتر بشه و کار باز کردن اونا برای دزد سختتر، به همین راحتی.
انتهای پیام