در انتظار توقف دستور نعمت‌زاده توسط شریعتمداری و برگشت ارز مبادله‌ای ۱۹۹ کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد یوسفی درخصوص حذف ارز مبادله‌ای برای کنجاله سویا و تأثیر آن بر افزایش قیمت مرغ و فرآورده‌های آن به فارس گفت: اگر یکسان‌سازی نرخ ارز اتفاق بیفتد و تفاوت ارز مبادله‌ای و آزاد از بین برود، تأثیری بر افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت، اما از آنجایی‌که امروز این تفاوت وجود دارد، به میزان تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد یقیناً افزایش قیمت را در مرغ، گوشت، شیر و تخم‌مرغ خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شنیده‌ها نشان از مسکوت ماندن نامه نعمت‌زاده توسط دستور شریعتمداری مبنی برحذف ارز مبادله‌ای ۱۹۹ قلم کالا دارد،عنوان کرد: قرار شده تا بررسی‌ لازم برای اجرای این نامه انجام گیرد و تا تعیین تکلیف موضوع اجرایی نخواهد شد که اگر چنین چیزی باشد، باید از شریعتمداری تشکر کرد.

یوسفی تصریح کرد: اگر نامه نعمت‌زاده برای حذف ارز مبادله‌ای محصولاتی مانند کنجاله سویا اجرایی شود، چیزی جز ایجاد انحصار برای واردکنندگان دانه در پی نخواهد داشت‌ چراکه دانه با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود در صورتی‌که کنجاله باید با ارز آزاد و تعرفه وارد شود.

بنابراین گزارش، طی نامه‌ای که محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صنعت در روزهای پایانی وزارت ابلاغ کرده، قرار بود اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات 199 قلم کالا که 13 قلم آن شامل محصولات کشاورزی می‌شد، از اول مهرماه حذف شود. هم اکنون ارز مبادله‌ای با نرخ ارز در بازار آزاد دارای 16 درصد تفاوت است. 

انتهای پیام