هشتمین تایید پایبندی ایران به برجام رسما" اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با محوریت ایران، سوریه و پرونده هسته‌ای کره ‌شمالی با بیانیه یوکیا آمانو آغاز شد.

وی در این بیانیه، خطاب به اعضای شورای حکام گفت: این سازمان به وظایف در برابر ایران براساس توافق برجام و قطع‌نامه مرتبط با آن از سوی شورای امنیت، به‌صورت بی‌طرفانه ادامه خواهد داد.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: آژانس طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از زمان اجرائی‌شدن این توافق از ژانویه ٢٠١١ به نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات مرتبط ایران پرداخته است. ما به اجرای نقش طبق شروط تعیین‌شده در برجام مطابق با اقدامات پادمانی استاندارد آژانس به شکل عادلانه و بی‌طرف ادامه می‌دهیم. تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران طبق برجام به‌طور‌کامل اجرا می‌شود.

آمانو تأکید می‌کند: آژانس کماکان به‌ راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده در ایران طبق توافق پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران همچنان ادامه دارد.آژانس به اجرای پروتکل الحاقی در ایران شامل دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و دیگر اماکن همان‌طور‌که مطابق با پروتکل‌های الحاقی در دیگر کشورها انجام می‌دهیم ادامه خواهد داد.

آمریکا از برجام چه می‌خواهد؟

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها اعلام کرده به توافق برجام پایبند نخواهد ماند و این بدترین توافق برای آمریکاست. اگرچه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا یک ‌بار در اردیبهشت و یک ‌بار در تیر، پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده ولی ترامپ هیئتی را در کاخ سفید مسئول دستیابی به این نتیجه کرده که تا پاییز، پایبندنبودن ایران به برجام را ثابت کنند. توافق برجام و سرنوشت آن برای ایران مهم است و حسن روحانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها را در دولت دوازدهم حفظ این توافق قرار داده، انتخاب محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی مسئول فنی گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای، نشان از این حساسیت دارد.

نامه ظریف به آمانو

مدت‌هاست که آمریکا تلاش می‌کند پایبندی ایران به برجام را زیر سؤال برد یا اینکه در نحوه بررسی نظام بازرسی نهاد بین‌المللی تخصصی هسته‌ای در برجام تشکیک کند. سفر نیکی هیلی در اولین روز شهریور به وین به این منظور انجام شد. سفری که محمدجواد ظریف به آن واکنش نشان داد و به یوکیا آمانو نامه نوشت: عالی‌جنابان، هدف از نوشتن این نامه، جلب‌ توجه شما به اقدام دیگری از سوی آمریکا است که مغایر با برجام و قطع‌نامه ٢٢٣١ شورای امنیت بوده و اگر برای آن چاره‌جویی نشود، اعتبار آژانس را به چالش خواهد کشید.

در خبرها به‌طور وسیعی گزارش ‌شده نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به وین سفر خواهد کرد تا نگرانی‌های دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بحث قرار دهد و آژانس را در زمینه پایبندی ایران به توافق زیر ‌فشار قرار دهد. اگرچه مقامات آمریکایی آزاد هستند که به وین یا هرجای دیگری سفر کنند و اگرچه مسئولان آژانس حق‌ دارند افراد مختلف را به حضور بپذیرند، اما هدف اعلام‌شده این بازدید موجب برانگیخته‌شدن نگرانی‌های جدی درباره تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطع‌نامه ٢٢٣١ می‌شود که این‌بار علاوه بر این می‌تواند اعتبار آژانس را که نقش حیاتی برای رژیم عدم‌ اشاعه به‌طورکلی و برای برجام به‌طور اخص دارد مخدوش کند.

آمریکا بارها در این مدت بندهای ٢٦، ٢٨ و ٣٢٩ برجام را نقض کرده، این را گروه هسته‌ای ایران بارها گفته و ظریف در نامه به آمانو به آن اشاره می‌کند. در این بندهای توافق برجام تأکید شده بود که باید فضای عدم اطمینان و ابهام‌آمیزی برای برجام ایجاد نشود اما در عمل چنین نشد.

اگر فقط آمریکا برجام را ترک کند، ما متعهد می‌مانیم

اگر ترامپ در پی این است که بدترین توافق را پاره کند، ایران در پی هدف دیگری است و می‌خواهد تا جای ممکن به این توافق پایبند بماند. این موضوع را، هم وزیر امور خارجه ایران تأکید می‌کند و هم رئیس سازمان انرژی اتمی.

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور ایران به هفته‌نامه اشپیگل آلمان گفته، اگر آمریکا به‌تنهایی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ١+٥ را ترک کند، ایران به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند.

وی تأکید کرده در صورت منحل‌شدن توافق هسته‌ای، دیگران بیشتر از ایران متضرر خواهند شد و به‌عنوان کسی که در مذاکرات و شکل‌گیری برجام نقش داشته،دوست ندارد چنین روزی را ببیند. ما به‌طور دائم در حال ارزیابی منافع و هزینه‌ها در برابر برجام هستیم تا مطمئن شویم که متعهدماندن به آن برای ما بیش از حد هزینه برنداشته باشد. اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، اما امضاکنندگان دیگر یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بر سر عهد بمانند، آن‌موقع ایران هم به احتمال زیاد به آن متعهد باقی خواهد ماند، اما اگر آمریکا برجام را ترک کند و کشورهای اروپایی هم از آن پیروی کنند، آن‌وقت این توافق حتما منحل خواهد شد و ما هم بازمی‌گردیم به شرایط پیش از برجام، دقیق‌تر بگویم، به شرایط بسیار فراتر از قبل از آن.

انتهای پیام