توضیحات نوبخت درباره تبعات خروج آمریکا از برجام و سفر روحانی به نیویورک و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی درخصوص اینکه تخلف مدیران و استانداران، خط قرمزی برای انتصاب آنان خواهد بود، گفت: موضوع تخلف برخی استانداران به صورت جدی در دولت بررسی می‌شود چرا که ارائه عملکرد دولت از وظایف قانونی استانداران است که باید نسبت به آن پاسخ‌گو باشند.

وی افزود: برای دستگاه قضائی استقلال و انصاف قائل هستیم با همه این موارد، اگر شکایاتی هم شده باشد که می‌تواند از سوی جریان رقیب یا منتقد دولت باشد، این استقلال قوه قضائیه است که گوش می‌کند و در پایان اظهارنظر خواهد کرد. امیدواریم همین تحلیل برای قضات محترم هم باشد و این مسیر باید پیش برود تا از قوه قضائیه رأی منصفانه و قانونی را بشنویم.

این مقام مسئول اظهار داشت: مطالبات و انتظارات مردم به تناسب کمیت آرای موجود افزایش یافته و رئیس‌جمهور که خود را پایبند به تعهدات مردم می‌داند، در راستای پاسخ‌گویی به مردم تلاش خواهد کرد. ترمیم کابینه یکی از این اقدامات بود و در بحث استانداران نیز در همین راستا عمل خواهد کرد و مطالبات مردم به کل گروه دولت مربوط می‌شود تا مناسب‌ترین مدیر خواسته‌های مردم را به سهولت پاسخ دهد.

 

نوبخت درباره اینکه حضور شهردار در کابینه دولت چقدر در حل مشکلات ترافیکی و بلندمرتبه‌سازی مؤثر خواهد بود، گفت: بدون تردید حضور شهردار در دولت این فرصت را ایجاد می‌کند که از سیاست‌های دولت مطلع شود و از طرفی مشکلات و مسائل را بیان کند و در این ارتباط دوسویه دو طرف برای ارائه خدمات بهتر از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

وی در‌این‌باره که رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست پس از انتصاب در سخنرانی‌های خود حاشیه‌های زیادی داشته و گفته می‌شود از سوی رئیس‌جمهوری تذکر گرفته‌اند و ایشان یکی از گزینه‌های وزارت نیرو خواهد بود، گفت: با شناخت ٣٠ساله‌ای که از ایشان دارم، ایشان فردی مسلط به بخش کشاورزی هستند و در این مدت به دانش ایشان افزوده شده است. با توجه به صراحت لهجه ایشان و شناختی که از ایشان دارم انتظار نداشته باشیم که پاسخ‌های استاندارد بدهند و رسانه‌ها نیز در این مورد مدارا کنند. تذکر دراین‌باره از سوی رئیس‌جمهوری را نشنیده‌ام و معرفی ایشان به‌عنوان گزینه وزارت نیرو را از شما می‌شنوم، ولی در شایستگی ایشان تردیدی نیست و تغییر مسئولیت ایشان بعید است.

آمریکا از برجام خارج شود، ایزوله خواهد شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه برجام قراردادی میان ایران و 6 کشور است که آمریکا یکی از آنها محسوب می‌شود، گفت: امروز فضای حقوقی و بین‌المللی تغییر کرده و اگر کشوری از جمله آمریکا از این قرارداد خارج شود، خود را ایزوله کرده و ضرر خواهد کرد. ما در راستای تأمین منافع ملی درباره خروج آمریکا تصمیم می‌گیریم و قطعا برای انجام تصمیمات از یک مرجع استعلام نخواهیم کرد، بلکه کل نظام درباره آن تصمیم می‌گیرند.

نوبخت بازنده اصلی اقدام آمریکا را خود آمریکا دانست و گفت: سخنان آمانو درباره پایبندی ایران به برجام آن‌قدر صریح و واضح است که جای تردید ندارد که ایران پایبند پیمان برجام بوده و سخنان اخیر مقامات آمریکایی درباره بازرسی‌ها نیز غیرحقوقی است.

وی در پاسخ به اینکه گمانه‌زنی‌هایی درباره خروج آمریکا از برجام وجود داشته، ولی تاکنون نظر نهایی از سوی هیئت نظارت اعلام نشده، عنوان کرد: آن هیئت از دولت خارج است و ارکان اصلی نظام در آن هستند، بنابراین اعتماد کنید که کار را به‌درستی انجام می‌دهند.

این مقام مسئول درباره اظهارنظر رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام گفت: صالحی انسانی باتجربه، مسئول و مطلع هستند و مطالبی که بیان می‌کنند حتی اگر به نیابت از دولت نباشد، قابل‌اعتنا است. اینکه نظر دولت بیش از سخنان صالحی باشد، از طرف سخنگوی دولت یا سخنگوی وزارت خارجه اعلام می‌شود و مطالبی که ظریف و صالحی می‌گویند دقیق است، چون اطلاع کافی دارند.باید برای صالحی به‌عنوان فردی مطلع احترام قائل باشیم که سخنان سنجیده‌ای را مطرح کرده و اگر بیش از این موضوعی بسیار مهم باشد، از طریق بیانیه یا اطلاعیه‌ای از طرف سخنگوی دولت اعلام می‌شود.

دولت از محدودشدن فضای آزادی مردم حمایت نخواهد کرد

نوبخت در پاسخ به اینکه موضع دولت نسبت به زمزمه برخی نهادها برای ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ گفت: دولت از هیچ اقدامی که فضای آزادی مردم را محدود کند حمایت نخواهد کرد، مباحث چارچوب ارزشی و امنیتی در حد واقعیت مورد توجه دولت است. دولت در راستای منشور حقوق شهروندی، استفاده از این فضاها را با رعایت موازین و نگرانی‌ها مورد توجه قرار می‌دهد. نباید استقلال را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کنیم، پس دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها دفاع خواهد کرد.

وی درباره حقوق شهروندی و حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز گفت: در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها اقداماتی صورت گرفته و چون موانع هنجاری و شرعی دارد، احتیاج به صبر و حوصله بیشتر است. رئیس‌جمهوری و تمامی اعضای کابینه به حقوق شهروندی پایبند هستند و امیدوارم در آینده شاهد رفع موانع در اجرای آن باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در چهار سال پیش‌رو سیاست دولت نسبت به احزاب و منتقدان چگونه خواهد بود، گفت: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی به همه حقوقی که شهروندان ایرانی دارند، پایبند است و نسبت به احزاب می‌توانیم بگوییم که آنها ابزار لازم در اعمال مردم‌سالاری هستند.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت به احزاب توجه ویژه دارد، گفت: در دولت یازدهم تعداد احزابی که به ثبت رسیدند، به طور چشمگیری افزایش داشته و این مسیر در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت. احزاب مخالف، موافق یا منتقدان حق سیاسی و شهروندی دارند که فعالیت رسمی داشته باشند و دولت زمینه‌های لازم را برای حضور آنها فراهم خواهد کرد.

برای سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برنامه‌ریزی شده است

وی درباره سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک عنوان کرد: اظهارنظر در این زمینه باید بااحتیاط باشد، چون ممکن است دقیقه آخر موضوع دیگری مطرح شود، اما تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی برای سفر رئیس‌جمهوری انجام شده که برنامه سفر رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود. سعی می‌کنیم سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک همراه با دستاورد باشد.

انتهای پیام