ارزیابی فولادمبارکه و ذوب آهن در بورس کالا از نگاه رئیس هیات مدیره

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور یزدی زاده با اشاره به برخورداری تمامی تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و تجار کالا از مزایای حضور در بورس کالا، درباره ارزیابی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه جزء معدود شرکت های صنعتی است که به عنوان مولود انقلاب توانسته سیر صعودی و منطقی را به خوبی طی کند.

وی افزود: کمتر شرکت هایی بوده اند که توانسته اند چنین رشدی از خود نشان دهند، رشد ۳۰ درصدی فولاد مبارکه از سال ۹۱ تا ۹۶، یکی از الگوهای خوب توسعۀ صنعتی محسوب می شود ضمن اینکه این توسعه به نحوی بوده که جوابگوی نیاز داخلی است و در حوزۀ منطقه و جهان نیز عملکرد قابل قبولی داشته یعنی مطابق استانداردهای جهانی و بین المللی ظاهر شده است.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت فولاد مبارکه در بازار سرمایه گفت: این شرکت در بازار سرمایه نیز جایگاه بسیار خوبی دارد و توانسته اعتماد سهامداران را جلب کند. چشم انداز توسعه در این شرکت فولادی نشان می دهد مدیران آن به خوبی سمت وسوی توسعه را می شناسند و با چشم باز حرکت می کنند.

یزدی زاده درباره قیمت گذاری محصولات شرکت هایی چون فولاد مبارکه از سوی شورای رقابت اظهار داشت: یکی از دلایل توسعۀ صنعت فولاد وجود منابع زغال، سنگ آهن، گاز و برق بوده که یک مزیت به شمار می آید.به دلیل شرایط خاص ناشی از رشد جمعیت و انتظار برای ایجاد اشتغال نسل جوان، شرکت های فولادی به دلیل نوع فرایند در موضوع اشتغالزایی موردتوجه قرار می گیرند.

وی با اشاره به هدایتگری بازار داخلی توسط فولاد مبارکه و ذوب آهن ادامه داد: این 2 شرکت ناچارند نیروی مازاد بر نیاز استخدام کنند که این جنبه باید به عنوان مسئولیت اجتماعی این شرکت ها در نظر گرفته شود. طبیعتا در زنجیرۀ تأمین نیز باید بسیار احتیاط کرد که قیمت گذاری مواد اولیه که به یمن وجود منابع غنی سنگ آهن و زغال و گاز و برق، به عنوان زیرساخت های توسعۀ فولاد به آنها می بالیم، به سمتی رود که به نفع تولیدکننده هم باشد.

رئیس هیئت مدیرۀ بورس کالا معتقد است یک راه این است که همه چیز را آزاد کنیم و بگویم قیمت گذاری ها واقعا آزاد باشد و این شرکت ها نیز اگر نیروی مازاد دارند، آزادانه بتوانند تعدیل کنند. نمی شود بخشی را مطابق با مسئولیت اجتماعی بپذیریم و از سوی دیگر بخواهیم قیمت محصولات را با فرمول های جهانی انطباق دهیم. اینها نیازمند بررسی های بیشتر است زیرا موضوع سادهای نیست.

یزدی زاده درمورد اقدام دولت در این زمینه پیش بینی کرد تغییر چندانی در سیاست گذاری های مجموعه باشد چراکه شریعتمداری به عنوان فردی دردآشنا، اگر بخواهد حرکتی در این زمینه انجام دهند، قطعا با تدبیر و نگاه کارشناسی خواهد بود البته تاکنون نیز همینگونه بوده و دست اندرکاران عجولانه به این موضوع ورود پیدا نکرده اند که یک نمونه آن سازمان بورس است که چندین بار این موضوع در هیئت پذیرش مطرح شد و مدیران ارشد سازمان اظهار کردند لازم است این موضوع بیشتر کار شود.

وی در پاسخ به  این سوال که در حال حاضر فولاد مبارکه عرضه محصولات را در بورس کالا انجام می دهد اما در سایر فولادسازان اینگونه نیست و برای این موضوع چه اقدامی صورت گرفته؟گفت: فولادمبارکه و ذوب آهن بیشترین فشار را برای عرضه در بورس تحمل می کنند و توجه به سایرین نگاه در سایه بوده ولی فکر نمی کنم درست باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت های بزرگ دغدغه ها و مشکلات بزرگتری دارند. این مسئله که این شرکتها محصولات را در بورس کالا عرضه می کنند، نشان می دهد خواستار معاملات شفاف هستند تا امکان دسترسی به محصولات برای همگان یکسان باشد و در بازار سرمایه برای سهامداران اعتماد را حاکم کنند.

یزدی زاده با اشاره به اینکه این شرکت ها بعضا از جاهای مختلف مورد هجمه قرار می گیرند،افزود:  نمونۀ آن ادعایی است که در مورد فولاد مبارکه مطرح می کنند درحالی که موضوع ساده است و از منتقدین خواسته شده محصولات را در بورس بفروشند و روشن کنند از مواد اولیه ای که می گیرند چه درصدی را تبدیل به محصول و چقدر وارد می کنند؟ با چه نرخی از بازار خرید کرده و آیا همه را تولید می کنند؟ همۀ این مسائل به شفاف سازی نیاز دارد که اگر وارد بورس شوند، خودبه خود شفافیت صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه از شرایط شرکت های پایین دست درجهت تامین مواد اولیه اطلاعاتی نداریم گفت: این شرکت ها باید شرایط را شفاف روی تابلوی بورس بیاورند. سپس اگر در این شرایط احساس شود در حق آن‎ها اجحاف میشود، می توان وارد شد اما قطعا چنین چیزی نیست چراکه اگر غیر از این بود، آنها هم محصولات را روی تابلو بورس عرضه کرده بودند.

انتهای پیام