میدکو به بورس لندن می رود / اثر دو صنعت مس و فولاد + برنامه های مهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا اشرف سمنانی در جریان برگزاری برنامه خبری عصر دیروز، با اشاره به بررسی فناوری در هلدینگ میدکو که با سرمایه 2.3 هزار میلیارد تومانی در فرابورس حضور دارد، گفت: با توجه به تجربه مدیران ارشد این هلدینگ معدنی به تدوین استراتژی در مجموعه پرداخته شده است.

وی با برشمردن 13 استراتژی افزود: برند سازی،استفاده بهینه از ظرفیت مالی جهانی و داخلی و متنوع سازی اوراق، ایجاد سازمانی دانشی،یادگیرنده و پیشرو،به  روز بودن با تفکر جهانی و آینده نگری،توسعه فعالیت ها به خارج از کشور،بکارگیری مدل،استانداردها و شاخص های جهانی و ارزیابی بر اساس آن،پیاده سازی فرایند کامل از ایده تا مقصود،توسعه فناوری و کاهش بهای تمام شده،توسعه جامع و پایدار،رعایت مسائل زیست محیطی و نگاه ویژه به سرمایه انسانی 13 استراتژی است که برنامه ریزی بر اساس آن صورت می گیرد.

ماموریت ها و اهداف میدکو

این مقام مسئول با اشاره به واردات 50 میلیارد دلاری فولاد به ایران دردولت دهم، ادامه داد: در راستای کمک به اقتصاد،تولید فولاد انتخاب شد ،ماموریت کمی میدکو رسیدن به تولید 4.2 میلیون تن فولاد ،8 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن،7.5 میلیون تن گندله،50 هزار تن مس کاتد،12 هزار تن لوله مسی که صنعتی پایین دستی است،24 هزار تن فروسیلیسیوم،800 هزار تن کک، حدود یک میلیون تن کنسانتره زغال سنگ و 400 هزار تن آهک و دولومیت است.

اشرف سمنانی درخصوص برنامه ریزی صورت گرفته برای تامین برق که از دیگر اهداف کمی است، گفت: در این فرایند با تامین 380 مگاوات انرژی الکتریکی،3 میلیون تن آهن اسفنجی نیز تولید می شود.

وی ایجاد ارزش پایدار و بلند مدت برای سهامداران از طریق طراحی ،اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی را ماموریت نخست میدکو عنوان کرد و گفت: در این میان، قرارگرفتن بعنوان  مدل برای توسعه معدن و صنایع معدنی،ارتقا سطح مدیریت و فناوری و سهم در تولید ناخالص داخلی جزء ماموریت های ثانویه محسوب می شود.

فراوری و جهش فناورانه

مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو با اشاره به نیاز واحدهای تولیدی جدید به جهش فناورانه ،افزود: سند فناوری و برنامه این هلدینگ همواره باز بوده و به روز رسانی می شود و با بوجود امدن شرکت مهندسی میدکو این فناوری به روز می ماند.

اشرف سمنانی با اشاره به اینکه مناطق معدنی ایران به وفور دارای گوگرد است که این ماده به عنوان مزاحم صنعت فولاد به شمار می آید،اظهار داشت: در راستای عملکرد انجام گرفته در این مجموعه معدنی،میزان گوگردخوراک تولیدی جدید به صفر رسید.

وی درخصوص چگونگی امور اکتشاف پهنه های معدنی گفت: با تاسیس شرکت اکتشافی،این پهنه ها دنبال می شود که با توجه به  روباز بودن اکثر ذخایر،برای اولین بار در مشارکتی با معدن 6 گل گهر،این اکتشاف زیرزمینی در حال پیاده سازی با فناوری روز است.

این مقام مسئول درخصوص تولید گندله با بکارگیری 2 فناوری توضیح داد: با توجه به آنالیز شاخص های هرمعدن، نوع فناوری مناسب برای تولید گندله به کار گرفته شده است.

اشرف سمنانی ضمن اعلام  احیای مستقیم گاز در فولادسازی با 2 نوع فناوری گاز و کوره بلند گفت: ازمزایای استفاده از گازمی توان به پاک بودن و در روش کوره بلند نیز نیل به پایداری تولیدات و نگهداری آسانتر اشاره کرد.

وی افزود: در این راستا واحد 800 هزار تنی تولید فولاد بلافاصله به یک میلیون تنی تبدیل شد،همچنین 2 میلیون تن آهن اسفنجی با استفاده از فناوری جانبو مدل تولید می شود که درآن،این محصول مستقیما به کوره وارد شده و نسبت به روش های دیگر کاهش 30 درصدی مصرف انرژی را در پی دارد.

مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو با اشاره به  روش بکارگیری کوره بلند گفت: نیتروژن مورد استفاده  در روش خشک کردن کک، حرارت آن را برای عدم استفاده از اب گرفته و خود داغ می شود که از این طریق،انرژی حرارتی به الکتریکی تبدیل می شود.همچنین در این نوع کوره ها بجای سنگ آهن ،گندله تزریق می شود که باعث  افزایش بهره وری خواهد شد.

اشرف سمنانی درخصوص کاهش مصرف آب و استفاده از فناوری کم مصرف از خریداری بخشی از فاضلاب شهر کرمان و تسویه آن خبر داد و گفت: از این طریق هم در انرژی صرفه جویی شده و هم مسایل زیست محیطی رعایت می شود.

بررسی صنعت مس و تنوع محصولات

وی با اشاره به تنوع سازی در محصولات و ایجاد9 نوع محصول گفت: درفناوری جدید جهت افزایش ارزش افزوده،بیلت های فولادی گرد برنامه ریزی شده که در این روش(VD) از درون، گاز فولاد گرفته وبر کیفیت آن می افزاید.

این مقام مسئول با اشاره به صنعت مس بعنوان صنعت دوم مورد بررسی در این هلدینگ گفت: ایران از این لحاظ دارای بیشترین ذخایر است و اهمیت نزدیکی احداث کارخانه با معدن مورد توجه قرار گرفته است. در این صنعت نیز گوگرد مسئله ساز است که برای اولین بار در دنیا با همکاری شریکی خارجی ،روش تانک بیولیچینگ ثبت شده که در آن توسط باکتری ها،گوگرد از کوره ها حذف شده و هزینه تولید کاهش پیدا می کند.

اشرف سمنانی درخصوص تولید لوله مسی افزود: ضخامت این لوله ها در میدکو به 0.3 میلی متر کاهش پیدا کرده و در نتیجه خریدار پول کمتری برای خرید مس پرداخت می کند.

وی از ایجاد شرکت تخصصی دانش بنیان در زیرمجموعه شرکت مهندسی خود در جهت آینده پژوهی هایتک ها خبر داد و گفت:  با توجه به وجود 35 طرح بزرگ در ایران،دو شرکت مهندسی و ساختمانی در میدکو ایجاد شده که نه تنها در داخل بلکه در خارج نیز مشغول به فعالیت هستند.همچنین همه شرکت ها اعم از مشاور و سازنده در شبکه طراحی شده ای به نام میدکو نت ورک قرار گرفته اند تا این دانش در ایران و دنیا جهت توسعه بازار ،جذب وصادرات به کار گرفته شود.

تامین مالی

مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو با اشاره به دوران تحریم و سرمایه لازم برای  طرح های موجود گفت: با توجه به حدود 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته، بخشی از این سرمایه از بانک پاسارگاد(1.5 میلیون سهامدار) و در واقع بورس تامین شد،سپس با استفاده از تسهیلات ریالی و ارزی بعنوان اولین پیگیر فاینانس های خارجی خصوصا  با کشور چین  وعرضه اوراق مشارکت، مجموعه سرمایه پروژه ها تامین شد.

ورود به بورس لندن و 3 نوع ارزیابی

اشرف سمنانی با اشاره به عدم ورود شرکتی  از ایران به بورس لندن گفت: آماده سازی مجموعه جهت ورود بررسی شدکه اولین مسئله  ارزیابی فنی بود. در این خصوص یکی از شرکت های ارزیاب بورس لندن به کار گرفته و طی بررسی یکسال اخیر معادن، گزارش اولیه ارائه شده تا در صورت وجود مشکل،این فرایند با استاندارد جوک تطابق داده و تکمیل شود.ارزیابی مالی بر اساس استاندارهای جهانی IFRS صورت می گیرد،.پس از ارزیابی حقوقی و با تعیین گزارش نهایی،وارد بورس لندن خواهیم شد.

برنامه افزایش سرمایه

وی درخصوص برنامه افزایش سرمایه میدکو اظهار داشت: افزایش سرمایه در چند مرحله و توسعه سرمایه گذاری ها در سطح جهانی برنامه ریزی شده اما زمان اجرای آن مشخص نیست.

این مقام مسئول با اشاره به بهره برداری 3 طرح گندله سازی و برنامه ریزی تولید 2.5 میلیون تن  برای هر طرح،افزود: راه اندازی فولاد بردسیر،توسعه کارخانه فروسیلیس،راه اندازی کارخانه آهک و دولومیت،راه اندازی زغال سازی کارخانه طبس، راه اندازی کاتد مس و راه اندازی واحد آهن کوره بلند از طرح هایی است که در سال جاری انجام خواهد شد.

اشرف سمنانی درخصوص میزان صادرات نیز گفت: به علت اینکه مصرف محصولات در داخل اولویت اصلی است،لزوما صادرات در برنامه وجود ندارد و به شرایط نیاز داخل بستگی دارد.

پاسخ به چند سئوال بورس پرس

وی در خصوص انتقال از فرابورس به بورس جهت ورود به بورس لندن و علت عدم رشد قیمت در فرابورس به بورس پرس گفت: این مجموعه بطور مستقیم وارد بورس لندن خواهد شد و انتقال به بورس فعلا مطرح نیست.نرخ فولاد دارای نوسان است و نرخ های پایین در بعضی مواقع با کمک به مناسب تر شدن سبد سهام ،مجموعه را به لحاظ مالی مرغوب تر می کند. این مجموعه به علت دارا بودن زنجیره، ریسک ناپذیر است.

مشاور مدیرعامل هلدینگ میدکو در پاسخ به نحوه قیمت گذاری هر سهم این هلدینگ معدنی در بورس لندن نیز گفت: همه نوع ارز دربورس مذکور مطرح است و برای خریدار تفاوتی نمی کند، اصل مهم تبادلات مالی است اما احتمالا براورد قیمت به پوند است.

اشرف سمنانی درمورد وجود شریک خارجی احتمالی هم پاسخ داد: درخواست های زیادی جهت سرمایه گذاری مشترک با آغاز طرح ها پیشنهاد شده اما میدکو تا کنون موافقت نکرده  و لزومی هم بدلیل تامین سرمایه مورد نیاز نمی بیند. بازار با بورس لندن جبران می شود.

وی نوسانات قیمت ارز را در وضعیت کلان بر این مجموعه بی تاثیر دانست و گفت: افزایش قیمت جهانی مس و فولاد درصادرات سبب افزایش میزان فروش و در واردات به افزایش رقابت داخلی می انجامد.به عبارتی در سود و زیان تاثیرگذار است اما در حالت کلان بی تاثیر است.

انتهای پیام