سودجویی دلالان در بورس ، زمین و ساختمان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد حسینی با اشاره به خرید و فروش سپرده سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری توسط دلالان به خانه ملت گفت: ساختار موسسات مالی و اعتباری به گونه ای بوده که مجوزهای آن براساس قانون از بانک مرکزی اخذ می‌شود یا بر اساس قوانین به برخی ارگان‌ها اجازه تأسیس موسسات مالی داده شده اما نظارت بر اینکه موسسه ای سپرده دریافت و یا وامی پرداخت کند، با بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه در برخی شرایط بانک مرکزی باید سپرده سپرده گذارانی که موسسه مربوطه نتوانسته بازپرداخت کند، را پرداخت کند، افزود: اگر چنانچه یک موسسه مالی همانند بانک ها درصدی از سود را به عنوان پشتیبان به بانک مرکزی پرداخت کنند، این بانک مکلف است در زمانی که سپرده سپرده گذاران این بانک ها به مخاطره می‌افتد از قبال سودهایی که بر اساس قانون پولی و بانکی به بانک مرکزی پرداخت شده جبران خسارت کند.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت موسسات مالی و اعتباری که امروزه مشکل‌آفرین شده اند، ادامه داد: موسسات مالی همانند کاسپین تنها در مرحله مجوز و ادغام با سایر تعاونی ها بوده اند و بسیاری از آنها عضو شبکه شتاب نبوده اند، لذا از سپرده‌ها و سود هایی که اخذ می‌کردند، درصدی را به بانک مرکزی پرداخت نمی کردند، که امروز بانک مرکزی مکلف به بازپرداخت سپرده های مردم به همان میزان باشد.

حسینی با بیان اینکه فرصت طلبان همیشه به دنبال سوء استفاده از اختلال ایجاد شده در بازارهایی همانند ارز،طلا و موسسات مالی هستند،گفت:حتی در سایر بازارها همانند بازارهای داخلی کالا و خدمات نیز چنین شرایطی مشاهده می‌شود، لذا افراد سودجویی سپرده این سپرده گذاران را به کمتر از ۳۰ تا ۷۰ درصد خریداری می‌کنند.

دلالان سپرده ها در برخی جایگاه ها نفوذ دارند

وی با اشاره به ریسک بالای خریداری سپرده ها توسط این افراد افزود: این افراد یا توان مالی داشته یا اینکه در برخی جایگاه ها نفوذ دارند که می‌توانند ١٠٠ درصد این سپرده‌ها را وصول کنند، لذا از این آشوب بازار سوء استفاده می‌کنند، البته این موضوع باید از سوی بانک مرکزی کنترل شود.

 وی ادامه داد:بانک مرکزی به عنوان بالاترین مرجع حوزه بانکی کشور این نوید را به مردم و موسسات مالی دهد که در مدت زمان قابل قبول این سپرده‌ها به مردم بازگردانده می‌شود و اعتماد را به حوزه بانکی باز گرداند در غیر اینصورت سوء استفاده گران، سفسطه بازان و دلالان از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

فضای دلالی در زمین،ساختمان و بورس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در بخش زمین،ساختمان و بورس نیز فضای دلالی ایجاد شده، اظهار داشت: درحال حاضر نوبت به سپرده‌گذاران رسیده که با توجه به این که دست آنها به سپرده ها نمی رسد، با دلالان وارد معامله می‌شوند.دادگاه، بانک مرکزی و نیروی انتظامی نمی‌تواند در این امر دخالت کنند اما هشدار لازم از سوی بانک مرکزی و سایر مراجع می تواند به مردم داده شود تا این فرصت طلبان نتوانند دست به چنین اقداماتی بزنند.

وی تصریح کرد:کمیسیون های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی جلسه ای در این باره با مسئولان مربوطه تشکیل می‌دهند و نگاه افکار عمومی درباره خرید و فروش سپرده ها را به آنها منتقل می‌کنند تا در این فضا مسئولان بتوانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

انتهای پیام