تحلیلی از آینده بورس در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری اِماکو درباره آینده بازار سرمایه در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام اعلام کرد: در حالی به زمان اعلام پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا نزدیک می‌شویم که مانه زنی ها از احتمال خروج آمریکا از برجام حکایت دارد ( که البته قطعیت ندارد) و نگرانی هایی را برای معامله گران بازار سرمایه بوجود آورده است.

قصد داریم نگاهی کوتاه به سناریوهای احتمالی بعد از این اعلام و درجه پیچیدگی آن داشته باشیم. اینکه تصور کنیم با خروج آمریکا این توافق به سرعت متلاشی می شود و شاهد برگشت تحریم ها خواهیم بود سخنی بدون منطق است. در صورتی که به موضع گیری های طرفین برجام نگاهی بیندازیم متوجه پیچیدگی موضوع خواهیم شد و به نظر نمی رسد بتوان به راحتی از برگشت تحریم ها سخن گفت.

در همین چند سالی که از عمر برجام می گذرد سرمایه گذاری کمی و یا حتی هیچ از سوی آمریکاییان در ایران صورت گرفته و عمده سرمایه گذاری ها از سوی کشورهای اروپایی و بعضا آسیایی صورت گرفته است. قرارداد رنو، توتال،قراردادهای خرید هواپیما، حضور بانکهای اتریشی و شرکتهای کره ای نمونه ای از این سرمایه گذاری ها است.

بنابراین طرف اقتصادی درگیر در برجام کشورهای اروپایی و بعضا آسیایی هستند و عمده قراردادهای منعقد شده با کشورهای این مناطق بوده است. نقش آمریکا عمدتا سنگ اندازی برای شرکتهای اروپایی و یا تهدید به تحریم و یا جریمه این شرکت ها بوده که در طول دوره اجرایی برجام نیز جاری بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام بستگی به رفتار اروپا دارد. این یعنی امکان ادامه توافق بدون آمریکا وجود دارد.

در دهه 70 شمسی هم که آمریکا ایران را تحریم کرد اروپا مسیر خود را جدا کرد و آمریکا را تهدید کرد اگر شرکت های اروپایی را تحریم کند آنها هم مقابله به مثل می کنند و در نتیجه هم با امریکا ارتباط داشتند و هم با ایران.

منظور ظریف هم دقیقا همین مورد است. در صورت خروج آمریکا از برجام اگر اروپا بدان پایبند باشد عملا برجام حفظ شده است، قراردادهای رنو و توتال و قراردادهای بانکی و خرید هواپیما و .... تماما پابرجا خواهند ماند و اروپا که تا کنون به شدت مخالفت کرده است با خروج آمریکا، همچنان رابطه تجاری خود را نگه خواهد داشت.

بنابراین همانطور که می بینیم به راحتی نمی توان در خصوص برهم خوردن برجام سخن گفت. علاوه بر منافع اقتصادی، عمده کشورهای اروپایی بر منافع سیاسی این توافق نیز تاکید فراوانی دارند و برجام را تنها راه دستیابی به امنیت در منطقه و همچنین گزینه احتمالی برای آرام کردن تنش ها با کره شمالی می دانند.

از طرفی برخی معتقدند قصد آمریکا از این نمایش، گرفتن برخی تعهدات در خصوص موضوعات موشکی بوده و ممکن است تنها به موارد محدودی در این خصوص بینجامد و گزینه خروج از برجام را نیز برای آمریکا هزینه زا می دانند که می تواند به یک چالش جدید جهانی برای آن ایجاد شود.

در هر صورت و هر سناریویی که اتفاق بیفتد تنها در یک صورت است که شرکت های بورسی از این موضوع صدمه می بینند. علاوه بر آمریکا اروپا هم از توافق خارج و تمامی توافقنامه ها و قراردادهای تجاری شرکت های اروپایی با ایران لغو شود که به نظر نمی رسد اروپا به همین سادگی بپذیرد.

دراین وضعیت نامناسب اقتصادی اروپا ، چنین قراردادهایی که کمک بزرگی به شرکت های اروپایی کرده به همین راحتی و صرفا در پی ماجراجویی آمریکا از دست برود خصوصا اینکه پیامدهای سیاسی و امنیتی این اقدام نیز برای اروپا و کل دنیا مثبت نیست.

بازارسرمایه درحال حاضر بعیدترین و بدترین سناریوی ممکن در این خصوص را مد نظر قرار داده که حتی همین مورد نیز شاید ماه ها زمان نیاز داشته باشد تا عملی شود و احتمالا مذاکرات فراوانی ( اگر تصمیم به لغو باشد) توسط طرفین صورت خواهد پذیرفت.

فارغ از موضوع برجام یک نکته هم در تاریخ بازار سرمایه وجود دارد: کدام شرکت بورسی بعد از گذشت بیش از دو سال از اجرای برجام ، به صورت مستقیم از ان سودی برده که اکنون در صورت لغو ( فرضا) آن سود و منافع را از دست بدهد؟

هنوز در حال آبیاری این نهال برجامی هستیم و میوه ای از این نهال بدست نیامده بود که حالا از دست برود. خصوصا برای شرکت های بورسی که عمده ترین مشکل آنها رکود داخلی است و نه موضوع برجام!

این موضوع نیز حتی در صورت لغو کامل آن ( که بسیار بعید است!) در یک فرایند فرسایشی و مذاکرات متعدد و در یک فضای بیم و امید رقم خواهد خورد و بعد از مدتی مانند خود برجام از درجه اهمیت برای بازار خواهد افتاد. بنابراین بهتر است هیجان بی مورد را کنار بگذاریم و برای آتش زدن به اموالمان دنبال بهانه های واهی نگردیم.

انتهای پیام