امکان برندسازی و سرمایه گذاری کلان در پسته و زعفران توسط بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عباس پاپی زاده  درباره عرضه پسته و زعفران در بورس کالا گفت: زعفران، پسته و خرما ازجمله محصولات انحصاری هستند که باید به نام ایران در دنیا شناخته شده و دارای قدرت رقابت باشند. اما متاسفانه یکی از مشکلات جدی این است که نتوانسته ایم این محصولات را با برند مشخص به دنیا معرفی کنیم.

وی به علت این مشکلات پرداخت و افزود: علت آنکه پسته و زعفران نتوانسته با برند مشخص به دنیا معرفی شود این است که کشاورزان خرده مالک هستند و در نهایت با دریافت وام، محصولات را کشت کرده و در زمان برداشت با فروش محصول هم وام را تسویه و هم مبلغی برای امرار معاش آنها باقی بماند. به طور کلی آنها کار معیشتی انجام می دهند تا اقتصادی.

این نماینده مجلس با اشاره به مزیت ورود پسته و زعفران در بورس کالا تاکید کرد: ارائه زعفران و پسته به بورس کالا فرصتی را ایجاد خواهد کرد که بازرگانان  و سرمایه گذارانی که می توانند در اندازه های بزرگ و جهانی این محصولات را تجارت کنند در یک محل مشخص، پسته و زعفران را  به صورت خرد یا عمده معاملات قطعی و اصلی را انجام دهند.

بورس باید به بازار الکترونیک بخش کشاورزی تبدیل شود

پاپی زاده ادامه داد: از مزایای عرضه زعفران، پسته و سایر محصولات کشاورزی در بورس می توان باعث کشف قیمت ها و شفافیت در معاملات شود چرا که در بورس رقابت سالم حاکم است و در حق کشاورز اجحاف نمی شود.

وی عنوان کرد: امکان افزایش سرمایه‌گذاری به علت شفافیت و کاهش ریسک در بورس کالا فراهم است و در صورتی که بورس بتواند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کند، مبدل به بازار الکترونیک بخش کشاورزی خواهد شد.در حالی که محصولات کشاورزی انحصاری در ایران تولید می‌شود، دارای برند انحصاری در دنیا نیستند که بورس می‌تواند به برندسازی در این حوزه کمک شایانی کند.

پاپی زاده گفت: از سوی دیگر در بورس این فرصت برای برندهای بزرگ به وجود خواهد آمد که قیمت متعادلی را پیشنهاد دهند تا تجارت خارجی همخوانی داشته و به صورت ثابت روی یک برند سرمایه گذاری کنند و با توجه به اینکه در بورس قیمت ها خیلی نوسان نخواهد داشت تجار می توانند یک برنامه ریزی درازمدت داشته باشند.

انتهای پیام