معرفی شرکت لبنی و زمان احتمالی عرضه / تحقق ۴۹ درصدی سود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پگاه آذربایجان شرقی ، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را تشریح کردند تا این شرکت آماده نهمین عرضه اولیه ۱۰ درصدی سال جاری و احتمالا در هفته آینده باشد.

" غپاذر" ۲۰ میلیارد تومانی که در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده یکی از 14 شرکت زیرمجموعه صنایع شیر ایران است که سال 39 توسط شخصی به نام غلامرضا عدل در تبریز تاسیس شده و هم اکنون دارای 236 نیروی انسانی است. مالکیت 99 درصدی آن به صنایع شیر ایران تعلق دارد.

حضور هفتمین شرکت صنایع شیر در بازار سرمایه

مهدی قربانی معاون امور شرکت های صنایع شیر ایران و عضو هیات مدیره با ابراز خرسندی از معارفه یکی دیگر از شرکت های صنایع شیر ایران  با 50 سال سابقه در حوزه صنعت غذا و لبنیات گفت: در این حوزه  شاهد موفقیت عرضه های اولیه شرکت های پگاه بودیم که در مجموع دارای بازده قابل قبول بوده و مورد اقبال سهامداران حقیقی و حقوقی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه "غپاذر" هفتمین شرکت صنایع شیر ایران است که در بازار سرمایه مورد توجه و تمرکز سهامداران قرارمی گیرد،افزود: شرکت های پگاه آذربایجان غربی،اصفهان و خراسان در بورس و 4 شرکت پگاه گلستان ،گلپایگان ،فارس و هم اکنون آذربایجان شرقی در فرابورس حضور دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این شرکت قدیمی و باسابقه،با داشتن موقعیت جغرافیایی خاص در تبریز قرار دارد،گفت: مشارکت فعال و صادراتی این شرکت در سال جاری قابل توجه است و توانسته در تولید محصولات شیر خشک و پودری سرمایه گذاری کند.

قربانی اظهار امیدواری کرد با پذیرش دیگر شرکت های این زیرمجموعه،شاهد ورود و عرضه اولیه آنها در بازار سرمایه باشیم.

تاریخچه فعالیت از زبان مدیرعامل

کریم محمودشایان مدیرعامل پگاه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه "غپاذر" دومین شرکت تولیدکننده لبنی است که به تاسیس و بهره برداری رسیده،گفت: ظرفیت این کارخانه در ابتدا دریافت 20 تن شیر خام روزانه بود که با اجرای طرح تغذیه رایگان در سال های 55 و 56 احساس نیاز به افزایش ظرفیت ایجاد و کارخانه جدیددر سال 57 جهت دریافت روزانه 150تن شیرخام به بهره برداری رسید.

وی افزود: در سال 70 اقدام به احداث سالن پنیر جهت تولید پنیر پاستوریزه شد تا مازاد شیر به پنیر تبدیل شود.همچنین در سال 73،سالن دوم پنیر به بهره برداری و ظرفیت دریافت شیرخام روزانه به 100 تن به روش نیمه صنعتی رسید.شرکت در سال 76 یکی از کارخانجات تولید پنیر به روش صنعتی را در برنامه قرار داد. در حال حاضر 40 نوع محصول از انواع شیر کامل و طعم دار،دوغ،پنیر،خامه و ... در سبد تولیدی قرار دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت:  محصولات این شرکت در حال حاضر با ظرفیت تولید500 تن شیر بطور روزانه علاوه بر اینکه بازارهای داخلی استان های همجوار را تامین می کند، محصولات دوغ،ماست،پودر آب پنیر،شیر،پودرشیر خشک و ... را به کشورهای هدف از جمله عراق،افغانستان،پاکستان،روسیه ،آذربایجان و قطر صادر می کند.

شایان با بیان اینکه "غپاذر" بزرگترین تولید کننده شیرخشک در منطقه شمال غرب ایران است،گفت: سرمایه اولیه این شرکت در بدو تاسیس 1 میلیون تومان بوده که صبق آخرین افزایش سرمایه در تاریخ بهمن سال 92 از مبلغ 15 به 20 میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین تناژ دریافت شیر خام در سال 94 میزان 300 تن روزانه بوده،افزود: این میزان در 6 ماهه نخست سال جاری به 360 تن رسیده که نشان از افزایش 20 درصدی  و پوشش 70 درصدی ظرفیت عملی دارد.

مدیرعامل پگاه تبریز با بیان اینکه این شرکت دارای 4 کارخانه تولید پنیر،تولید محصولات استریل،تولید محصولات پودری و محصولات پاستوریزه است،ادامه داد: تکمیل و بهره برداری کامل خط دمینرال،تجهیز خطوط تولید اسپری  برای بالابردن کیفیت محصولات، نصب و راه اندازی خط بسته بندی اتوماتیک،بررسی تولید لاکتوزغیر خوراکی ودارویی از پروژه های آتی جهت تولید محصولات پودری است.

پیش بینی  سود و زیان  و بودجه

شایان درخصوص میزان فروش قطعی 6 ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: 129 میلیارد تومان مبلغ فروش قطعی محصولات در مدت ذکر شده که میزان 3 درصد این فروش معادل 3.87 میلیارد تومان ،سود خالص بوده است.همچنین در بودجه سال جاری میزان 242 میلیارد تومان براورد شده که علت این تعدیل،افزایش میزان فروش در سکوی قزوین است.

وی طبق پیش بینی، سود هر سهم سال مالی جاری را 332 ریال عنوان کرد که در 6 ماهه اول سال میزان 163 ریال معادل 49 درصد ان محقق شده است.

سرمایه گذاری بلند مدت

این مقام مسئول درخصوص سرمایه گذاری های بلند مدت این شرکت لبنی گفت: "غپاذر" در 2 بخش شرکت بازارگسترپگاه منطقه یک دارای 18.75 درصد و در شرکت کشت و صنعت پگاه سلماس دارای 17 درصد سهام است که جزو سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت محسوب می شوند.

پاسخ به سوالات

شایان در مورد سهم فروش شرکت در ایران گفت: عمده فروش محصولات معادل 85 درصد در استان و 15 درصد خارج از استان انجام می شود.همچنین از طریق شرکت بازرگانی شیر ایران،صادرات به مقاصد گرجستان،عراق ،پاکستان، قطر و ...صورت می گیرد.

وی درباره عرضه مازاد 10 درصد اولیه نیز گفت: 10 درصد از سهام در روز عرضه و تعهد 10 درصد دیگر در عرض مدت یکسال وجود دارد که با توجه به کشش بازار و شرایط مناسب با تصویب هیات مدیره درصورت عدم منع قانونی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام