کاهش کارمزد بورس ها از شنبه اعمال می شود/جزئیات دستورالعمل جدید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،روح الله میرصانعی از اجرایی شدن دستورالعمل کاهش نرخ کارمزدهای ارکان بازار سرمایه و کارگزاران از روز شنبه هفته آتی خبر داد و به سنا گفت: بعد از ابلاغ این دستورالعمل به نهادهای مذکور، از  22 مهر شاهد کاهش کارمزدها خواهیم بود.

وی افزود : طبق مصوبه اخیر، شاهد کاهش ۲۵ درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش ۲۰ درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس و همچنین کاهش ۵ درصدی کارگزاران خواهیم بود. همچنین سقف کارمزدهای دریافتی در گذشته معادل ۲۰ میلیون تومان بود که به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت. این سقف در معاملات کارگزاران در بورس نیز به ۳۰ میلیون تومان رسیده‌ است.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای کارگزاران دو تحول دیگر نیز ترسیم شده است. موضوع اول افزایش سقف کارمزد در بورس و فرابورس است و دومین موضوع افزایش سقف کارمزد بورس کالا از 10 میلیون تومان به 30 میلیون تومان است.

3 وجه مثبت کاهش کارمزدها

میرصانعی درخصوص اثر این تحولات گفت: کاهش کارمزد بورس های مختلف، معاملات روزانه و حجم معاملات را توسعه می بخشد، که این موضوع می تواند نقدشوندگی بازار را تا حد زیادی افزایش دهد. از سوی دیگر در صورتی که نهاد ناظر تصمیمی درخصوص راه اندازی معاملات الگوریتمی یا پر بسامد داشته باشد، کاهش کارمزدها کمک قابل توجهی به راه اندازی و توسعه این معاملات خواهد کرد.

اثر کمرنگ کاهش کارمزد برای ارکان

وی با بیان اینکه درخصوص اثرات مالی این ابلاغیه بر صورتهای مالی ارکان های مختلف بازار،اظهارات بسیاری عنوان شده،گفت:  باید توجه داشت با وجود کاهش کارمزدها افزایش حجم معاملات شرکت ها می تواند زیان های مالی احتمالی را کاهش دهد. در نتیجه به نظر می رسد این سیاست گذاری نمی تواند آثار مالی زیان آوری برای ارکان بازار داشته باشد.

دبیرکل کانون کارگزاران طراحی این دستورالعمل را در راستای توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: علاوه بر اینکه کاهش کارمزدها می تواند افزایش نقدشوندگی بازار را به همراه داشته باشد، دستورالعمل های اخیر در زمینه توقف و بازگشایی نمادها نیز می تواند اثر دوچندانی در افزایش حجم معاملات بازار سهام داشته باشد.

بنابراین گزارش،در این صورت می توان عنوان کرد از سه ضلعی افزایش نقدشوندگی بازار دو ضلع آن ترسیم شده و سومین ضلع یعنی اصلاح ریزساختارهای بازار نیز در دستور کار قرار دارد. با توجه به تلاش های سازمان بورس در زمینه جلوگیری از قفل شدن معاملات بازار سهام، پیش بینی می شود اصلاحات جدی در زمینه حجم مبنا و دامنه نوسان نیز در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام