توضیحات بقایی بعد از برگزاری اولین جلسه دادگاه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی روز گذشته در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

دهم مرداد بود که دادستان تهران از صدور کیفرخواست ۳۰‌صفحه‌ای با پنج عنوان اتهامی در مورد بقایی خبر داده بود. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشستی خبری، اتهامات وی را تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی اعلام کرده و گفته بود، حتی در بازجویی اولیه اتهام دیگری مطرح شد که دو میلیون یورو وجه نقد بدون ثبت و ضبط رسمی در اختیار این متهم قرار گرفته و قرار بوده به فرد دیگری بدهد.حمید بقایی ١٨ تیر هم به دستور بازپرس بازداشت شده بود که در چهارم مرداد با تأمین وثیقه از زندان آزاد شد.

بقایی روز گذشته پیش از حضور در دادگاه با بیان اینکه روز دوشنبه از غیرعلنی‌بودن جلسه دادگاه مطلع شده،در پاسخ به سؤال که علت غیرعلنی برگزارشدن دادگاه چیست؟ گفت: شما بگویید چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ درخصوص عناوین اتهامی،همه چیز در این پرونده وجود دارد.

این مقام اسبق پس از پایان جلسه دادگاه به میان خبرنگاران آمد و گفت: قاضی دادگاه با توجه به غیرعلنی‌بودن جلسه، تأکید بسیار کرد مفاد جلسه در خارج از دادگاه مطرح نشود. از بیان آنچه در جلسه مطرح شد به دلیل تأکید قاضی معذور هستم. اشکالات زیادی به این پرونده گرفته شده، امیدواریم قوه قضائیه عادلانه عمل کند.

بقایی در پاسخ به سؤال آیا در این جلسه به موضوع برداشت وام از صندوق هم اشاره شد،گفت: آن هم جزء بحث‌هایی بود که قبلا هم بیان کردند و چیز مهمی ندارد. در این جلسه بحث‌های شکلی شد و وارد مباحث محتوایی نشدیم. کیفرخواست قرائت شد.

وی درخصوص اینکه امکان دارد جلسه بعدی دادگاه، علنی باشد، گفت: اطلاعی ندارم. من دوست داشتم شما خبرنگاران هم در این جلسه حضور داشته باشید، به نظرم آن جلسه هم غیرعلنی باشد. از رسانه‌ها درخواست می‌کنم پیگیری کنند شاید جلسات بعدی به‌صورت علنی برگزار شود. جلسه رسیدگی خوب بود، در دفاع هیچ مشکلی نداریم.

معاون اجرایی دولت نهم درباره اینکه در شبکه‌های اجتماعی گفته شده بود قرار است احمدی‌نژاد هم در این جلسه حضور داشته باشد، عنوان کرد: چه کسی این قرار را گذاشته است؟ شبکه‌های اجتماعی خیلی حرف می‌زنند. اگر علی ساربان است، می‌داند شتر را کجا بخواباند.احمدی‌نژاد از آمدن‌ چیزی نگفت و ما باید اخبار را از دفتر ایشان بگیریم.

احمدی‌نژاد می‌خواست تماشاچی‌ باشد

این صحبت‌های بقایی در حالی است که وی ١٢ مهر در نامه‌ای خطاب به قاضی حیدری رئیس شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت خواستار برگزاری علنی دادگاه شده بود. نامه‌ای که دلیل نوشته‌شدن آن حضور احمدی‌نژاد در دادگاه تعبیر شد.

بر همین اساس بود که علی‌اصغر حسینی وکیل حمید بقایی نیز از احتمال حضور احمدی‌نژاد به‌عنوان تماشاچی و اطلاع از روند جلسات رسیدگی در دادگاه بقایی خبر داد اما یک روز بعد عادل حیدری وکیل مدافع احمدی‌نژاد که وکالت بقایی را نیز برعهده دارد، اعلام کرد،تصمیم قطعی برای حضور احمدی‌نژاد در این دادگاه گرفته نشده است.حضور احمدی‌نژاد در دادگاه آقای بقایی نه مثبت است و نه منفی و با توجه به درگذشت برادر وی، فعلا تصمیمی برای حضور در دادگاه گرفته نشده است.

حسینی بعد از اتمام جلسه دادگاه موکل در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه، نماینده دادسرا کیفرخواست را قرائت کرد. از نظر ما روند رسیدگی دادسرا از نظر ما ایراداتی داشت که آنها را مطرح کردیم و دادگاه ایرادات را پذیرفت.از نظر دادگاه هم رسیدگی دادسرا ایراداتی داشته و قرار شد نماینده دادسرا در جلسه بعدی درباره این ایرادات توضیح دهند. احتمال می‌دهیم کیفرخواستی که صادر شده برای اصلاح به دادسرا برگردد و بعدا دوباره به دادگاه ارسال شود.

وی درباره موارد اتهامی مطرح‌شده در پرونده بقایی گفت: همان موارد قبلی مطرح شده و مالی بوده و از نظر ما همه در حد تخلف است و هیچ‌کدام جرم نیست، ولی برای همه دفاع داریم، دفاعیات را بعد از اینکه کیفرخواست اصلاح شد به دادگاه ارائه می‌دهیم. موارد اتهامی درباره ۳۰۰ میلیون اختلاس است و مسائل امنیتی در آن وجود نداشته و فقط مسائل اقتصادی است.

حسینی در پاسخ به سؤال کیفرخواست چند صفحه بود، عنوان کرد: قبلا دولت آبادی گفته‌ بود که کیفرخواست ۳۰ صفحه بوده و در‌حال‌حاضر نیز ۳۰ صفحه است.قرار است جلسه بعدی دادگاه،۳۰ مهر برگزار شود.

انتهای پیام