فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه به طور معمول مشتریان بورس کالا متقاضی خرید کالای واسطه ای هستند، اظهار داشت: در حوزه مشتریان داخلی بالغ بر ۴ هزار مشتری فعال حضور دارد و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مشتری وارد شده اند.مشتریان بورس کالا بیشتر در حوزه های مختلفی چون پتروشیمی، صنعتی، معدنی و کالای کشاورزی در حال فعالیت هستند.

وی از فعالیت ۴۰۰ شرکت خارجی در رینگ صادراتی بورس کالا خبر داد و گفت: این شرکت ها، محصولات و فرآورده های نفتی چون قیر، گوگرد و ... را از رینگ صادراتی خریداری می‌کنند.باتوجه به ریسک های بسیار زیادی که متوجه قراردادهای دو جانبه تجار ایرانی و تجار خارجی است، بیشتر ترجیح خواهند داد که از یک بستر معاملاتی آماده و با مدیریت ریسک بهره مند شوند، از این‌رو بورس کالا می تواند پاسخ مناسبی برای آنها باشد.

این مقام مسئول درخصوص میزان تاثیر بحث های کلان و متغیرهای سیاسی بر روی فعالیت این بورس عنوان کرد: بورس کالا در سال ۹۵ علی رغم مشکلات به وجود آمده درعرصه سیاسی توانست به ارزش ۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در معاملات کالا و اوراق بهادر مبتنی بر کالا دست یابد که این امر یک نوع رکود شکنی در فعالیت ۱۰سال اخیر بورس کالا در عرصه اقتصاد ایران محسوب می شود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه معاملات بورس کالا، بیش از ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده که رقم بی سابقه ای است،گفت: زیرساخت های موجود در این بورس ضمن تسهیل تجارت در حوزه بین الملل، می تواند برای صادرات کالای منهای دامپینگ کمک رسان باشد.

وی تصریح کرد: بورس کالا بستر شفافی برای صادرات در بازارهای بین المللی محسوب می شود و برای واردات کالا و سیاست های تنظیم بازار نیز مثمر است، بنابراین از این طریق مطمئن خواهیم شد که در حوزه کالاهای اساسی مورد نیاز در آینده با کمبود و یا مشکل روبرو نخواهیم شد.معاملات بلند مدت و قراردادهای موکول به آینده نیز می تواند، راهکار مناسبی برای تنظیم بازار باشد.

مدیرعامل بورس کالا اظهار داشت: معتقدم اگر بتوانیم بازار داخلی را به درستی و مستحکم تنظیم و روابط محکمی را در حوزه بازار کالا با کشورهای همسایه برقرار کنیم، در عرصه سیاسی از متغیرهای تاثیرگذار در امان بوده و یا حداقل ترین اثر را برخواهیم گرفت.اگر تجارت و اقتصاد بر مبنای زیرساخت های مستحکمی شکل بگیرد، به راحتی متزلزل نخواهد شد.

سلطانی نژاد گفت: بورس کالا هنوز کوچکترین اثر منفی از سخنان بیهوده دونالد ترامپ مشاهده نکرده و فکر می‌کنم که در آینده اتفاقی هم نیافتد.

انتهای پیام