تحلیلی از وضعیت فعلی بورس و پیش بینی شاخص ۹۰ هزار واحدی + چند توصیه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در شرایطی که روند صعودی قیمت سهام اغلب شرکت های بزرگ صنایع فلزی و پالایشی و برخی تک سهم ها در روزهای گذشته منجر شده ، شرکت مشاوره سرمایه گذاری اماکو در تحلیلی اعلام کرد: بالاخره بعد از مدتها و در سایه رشد نرخ ارز و ارایه گزارش های مناسب 6 ماهه ، سمت و سوی بازار صعودی شد.

با کاهش نرخ سود اوراق سخاب، افزایش نرخ دلار، بهبود قیمت های جهانی و ارایه گزارش های امیدوار کننده از شرکتها در 6 ماهه نخست در اکثر گروه ها، هم اکنون شاخص بعد از نزدیک به 4 سال توانست وارد کانال 86 هزار واحدی شود و از منظر تکنیکالی راه را برای صعود به محدوده 90 هزار واحدی و سقف قبلی خود هموار کند.

در این بین نکات قابل توجهی وجود دارد: همواره بعد از هر دوره صعودی دلار، بازار سرمایه  نیز با توجه به صادارت محور بودن شرکت های بزرگ در کوتاه مدت و ارزش جایگزینی دربلند مدت، نسبت به  این افزایش نرخ واکنش نشان داده است.

ارایه گزارش های 6 ماهه احتمالا منجر به تعدیلات مثبت و همچنین ارایه گزارش های مثبت 9 ماهه نیز خواهد شد. بنابراین میتوان گفت در 3-4 ماه آینده وضعیت بنیادین بازار خصوصا گروه های بزرگ وضعیت مطلوبی خواهد بود.  

در بازارهای موازی با کاهش نرخ اوراق سخاب باید منتظر کاهش نرخ سود بانکی نیز بود تا آخرین سنگرهای نقدینگی در بازار پول نیز دچار تزلزل شود و راه برای ورود نقدینگی بیشتر به بورس که بیش از 4 سال است در وضعیت رکودی قرار دارد، هموار شود.

بازار ارز همچنان زیر نظر سرمایه گذاران قرار دارد اما بازار مسکن و سکه کم اقبال هستند. رقابت ارز و بورس همچنان تا یکسال آینده ادامه خواهد داشت و این دو بازار در حال حاضر جذابیت های بیشتری دارند.

بهتر است وزن سهام شرکت های صادرات محور و تک سهم های درخشان را در پورتفوی خود افزایش دهید و سهم های مصرف کننده ارز را با احتیاط بیشتری دنبال کنید.

احتمالا با رونق بیشتر بازار در روزها و هفته های آتی، شاهد ورود نقدینگی بیشتری از بستر بازار و خصوصا صندوق های سرمایه گذاری به بورس خواهیم بود و صنایعی که عنوان شد در پیشانی بورس قرار خواهند گرفت و احتمالا شرکت های بورسی از منظر وضعیت عملکرد 6 ماهه و همچنین تاثیر ارز در صورتهای مالی آنها به دو گروه تقسیم خواهند شد.

رفته رفته پیش بینی می شود شیب ورود نقدینگی به بورس شدت بیشتری پیدا کند. باید دید نقدینگی لازم برای حرکت شاخص به سمت 90 هزار واحدی و مهمتر از آن عبور از این مقطع و حرکت بلند مدت به سمت شاخص 120 هزار واحدی مهیا خواهد شد؟

انتهای پیام