انتشار اوراق صکوک به پشتوانه اموال و املاک دولتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، لعیا جنیدی در همایش ملی مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت اظهار داشت: در زمینه اموال دولت تاکنون برنامه ریزی جدی نداشتیم که بتوانیم از ایستایی این بخش از اقتصاد فاصله بگیریم.باید بتوانیم ایستایی را در مجموع اموال و دارایی دولت به حداقل برسانیم و از این دارایی ها برای رشد و حرکت استفاده کنیم.

وی از دولت به عنوان یکی از صاحبان بزرگ اموال و دارایی ها عنوان کرد و گفت: حتی ایستاترین شکل اقتصاد در قرن هفدهم میلادی که متکی بر زمین و کشاورزی بود، هنوز هم وجود دارد.باید مفهوم دولت را تبیین کرد تا بتوان به مجموع اموال دولت رسید،باید دولت به شکل عام ترین درنظر گرفته شود تا بتوان بهره برداری بهینه از دارایی ها داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمین، مسکن، اوراق بهادار و ... همه در مفهوم دارایی می گنجد، گفت: حتی مفهوم منفی دارایی یعنی دیون و بدهی ها نیز در این بررسی لحاظ می شود.در کشورهای دیگر نظیر آمریکا و انگلیس سازمان هایی برای مدیریت اموال دولتی وجود دارد اما آیا مدیریت دارایی های دولت باید یکپارچه باشد یا خیر.

جنیدی ادامه داد: وزارت اقتصاد در سال های اخیر عهده دار بخشی از مدیریت دارایی های دولت شده،مدیریت دولت را در اموال غیرمنقول در وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی یکپارچه می دانیم اما باید تبیین شود که از نظر اقتصادی آیا باید مالکیت آنها مستقل باشد یا خیر، بنابراین فاصله مدیریت و مالکیت اموال را هم دید.

وی با اشاره به اینکه 14 نوع اوراق صکوک وجود دارد، افزود: نباید به این مدل اکتفا کرد و نیاز است همه اهل فن و متخصصان حقوقی وارد شوند تا روش های گوناگون مولد سازی را بررسی و شیوه بهره برداری از این اموال را متنوع کنند.

انتهای پیام