پیش بینی معاون بانک مرکزی از وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۶

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، پیمان قربانی در یادداشتی اعلام کرد: با توجه به بهره برداری از ظرفیت های بخش نفت در سال جاری دستیابی به رشدهای بالا همانند سال های پیش امکان پذیر نخواهد بود،از این رو مجموعه سیاست گذاری و بانک مرکزی مصمم هستند در سال جاری زمینه بهتری را برای رشد بخش غیرنفتی اقتصاد و تحریک رشد و اشتغال فراهم کنند.

دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 12.5 درصدی در سال 95 در حالی حاصل شد که اقتصاد ایران در سال 94 رشد منفی 1.6 درصدی را تجربه کرده بود. بررسی اجزای تولید ناخالص داخلی در سال 95 نشان می دهد که ارزش افزوده تمامی گروه ها مثبت بوده است. در این میان گروه نفت بالاترین نرخ رشد ارزش افزوده (61.6 درصد) و نیز بیشترین سهم (9.8 درصد) را در رشد اقتصادی سال 95 به خود اختصاص داد.

نکته قابل تامل اینکه افزایش رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت از منفی 3.1 درصد در سال 94 به 3.3 درصد در سال 95 بود که حمایت نظام بانکی از فعالیت های مولد همانند تمرکز بر تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی، مساعدت های انجام شده در خصوص تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط، کمک به تامین مالی خرید محصولات کشاورزی و موارد دیگر نقش موثری در دستیابی به آن داشته است.

مشاهده نماگرهای پیش رو در زمینه رشد اقتصادی نیز حاکی از استمرار رشد مطلوب اقتصاد در فصل نخست سال 96 است. در این راستا بررسی اقلام و نسبت های مالی صنایع منتخب بورس در 3 ماه نخست سال جاری نشان دهنده بهبود عملکرد فعالیت های صنعتی در مقایسه با دوره مشابه سال 95 است به گونه ای که در این مدت و از مجموع 15 رشته فعالیت صنعتی، 13 رشته فعالیت افزایش عملکرد فروش را تجربه کرده و تنها 2 گروه با کاهش درآمد حاصل از فروش مواجه بوده اند در حالی که در 3 ماه نخست سال 95 عملکرد فروش 8 گروه صنعتی با کاهش مواجه بود.

افزون بر این، بر اساس آخرین آمارهای موجود شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی در سه ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش یافت به طوری که در سه ماه نخست امسال 6 گروه اصلی شامل صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر، صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی، صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی و صنایع تولید مواد غذایی در مجموع با ضریب 83.3 درصدی از شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی از رشد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال 95 برخوردار بودند.

با توجه به شواهد موجود نظیر بهبود عملکرد فعالیت های صنعتی پیش بینی می شود رشد اقتصادی مناسبی برای سال 96 محقق شده و روند رو به بهبود رشد اقتصادی که از سال گذشته آغاز شده، در سال جاری نیز استمرار یابد.

انتهای پیام