نظر رئیس سابق بانک مرکزی درباره ذخایر ارزی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمود بهمنی با اشاره به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به خانه ملت گفت: حساب ارزی باید تقویت شود تا اگر به تحریم‌ها اضافه شد، بتوان در برابر چالش و تکانه های اقتصادی جهانی خود را حفظ کرد و تقویت منابع ارزی به این معنا است که واردات را کاهش و صادرات را افزایش دهیم، چراکه افزایش صادرات درآمد ارزی دارد و ذخیره ارزی را بالا می برد.

وی با بیان اینکه ذخایر ارزی نباید در بخش های ریالی هزینه شود، عنوان کرد: اشتغال با مبلغ ریالی می‌تواند ایجاد شود، لذا نباید از محل ارز برای ایجاد اشتغال استفاده کرد و جلوی واردات کالاهای لوکس و غیرضروری باید گرفته شود، تا بتوان ارز را حفظ کرد.

این نماینده مردم مجلس با اشاره به اینکه جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی وظیفه دولت است، افزود: دولت باید جلوی قاچاق کالا را بگیرد چراکه با کاهش آن درآمد دولت افزایش می‌یابد، به این دلیل که می تواند از کالاهایی که وارد می‌شود مالیات، سود بازرگانی و گمرکی بگیرد و این موضوع سبب تاثیر مثبت در تولیدات داخل می شود.

بهمنی اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی نمی توانند تولیدات را بالا ببرند، به ویژه با توجه به اینکه در ایران نرخ تمام شده پول بالا و قیمت تمام شده کالای خارجی کمتر از تولیدات داخلی است درنتیجه تولیدات داخلی نمی‌توانند با کالاهای خارجی از لحاظ قیمتی رقابت کنند.

وی تصریح کرد: نباید شرایطی ایجاد کرد که به جای اینکه تولیدات داخل افزایش یابد، واحدهای تولیدی تعطیل شود و اشتغال برای کشورهای بیگانه ایجاد شود،مجلس نیز مدت زمانی صبر می کند اگر ببیند دولت برای ورود کالاهای مشابه اقدام نمی‌کند، در این باره تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام