بانک زنجانی چه داشت و چه دارد؟/ صدور حکم استرداد اموال دو متهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، محمدرضا مهرشاد وکیل مدافع حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم بر اساس حکم صادره از تحمل ٢٠ سال حبس وی و محکومیت رد مال به مبلغ ١٤ میلیارد تومان خبر داد،همچنین غلامرضا مهدوی وکیل مدافع شرکت نفت نیز از حکم صادره مهدی شمس متهم ردیف دوم به ٢٠ سال حبس و رد مال تضامنی با بابک زنجانی و هروی به مبلغ ٦٥ میلیون یورو که باید به بانک مسکن بدهد،سخن گفت.

مهرشاد درباره جزئیات حکم رد مال متهم ردیف سوم نیز گفت: فلاح‌هروی به رد مال شامل یک دستگاه خودروی بنز، یک میلیارد هدیه ازدواج و منزلی در شهرک غرب که از طرف بابک زنجانی به‌عنوان هدیه به دختر وی داده شده بود و دو میلیون دلار سود حاصل از بانک اف‌ای‌ای‌بی محکوم شده است.

در حالی این دو نفر علاوه بر حبس به رد مال محکوم شده‌‌اند که زنجانی هنوز هیچ پولی را پس نداده و به گفته قاضی مقیسه در جلسه مواجهه با شمس و فلاح‌هروی به‌صراحت اعلام کرده، پول دارم اما یک ریال هم نمی‌دهم.

مال و منال بابک زنجانی

بابک زنجانی قبل از دستگیری‌ در سال ٩٢، در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود، ۶۴ شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم، بانکی به نام اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در مالزی،سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان و همچنین شرکت‌هایی در دوبی، ترکیه و تاجیکستان دارد.

وی مالک باشگاه فوتبال راه آهن سورینت و مؤسسه فیلم‌سازی سورینت فیلم و رئیس هیئت‌مدیره هواپیمایی قشم نیز بوده است. درباره دارایی و اموال متهم اصلی پرونده فساد نفتی هیچ‌گاه رقم و عدد دقیقی بیان نشده مثلا یک بار روزنامه نیویورک تایمز در سال ٩٤ دارایی‌های وی را 13.5 میلیارد دلار تخمین زده بود یا دادستانی تهران اموال را 2.6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که البته وکیل شرکت نفت ارزش آن را کمتر دانست اما وکیل بابک زنجانی گفت ارزش آنها حداقل 3.6 هزار میلیارد تومان است.

مزایده اموال زنجانی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،تاکنون دو بار برخی اموال زنجانی به مزایده گذاشته شده که بر اساس آن می‌توان حدود دارایی‌های وی را حدس زد. در مزایده اول که در سال ٩٣ منتشر شد، ٢٧ قلم از املاک قیمت‌گذاری شده بود که بر اساس آن، ویلای پنج‌هزار‌متری در لواسان، هتل‌های بین‌المللی در قشم و کیش، یک واحد آپارتمان چهار‌میلیاردی در خیابان ولیعصر(عج)، مجتمع تجاری ٢٦‌هزار‌متری در حوالی پارک‌وی به ارزش ٢٦٠ میلیارد تومان و چندین خودرو از مهم‌ترین اموال زنجانی در این مزایده به معرض فروش قرار داده شد.

همچنین مجتمع تجاری به ارزش ١٤٠ میلیارد تومان در حوالی ونک، مجتمع مسکونی به ارزش ٦٠ میلیارد تومان در خیابان باهنر، سه هتل در جزیره کیش به ارزش ٢٣٠ میلیارد تومان و یک هتل نیمه‌ساخته در جزیره قشم به ارزش ١٤٠ میلیارد تومان از دیگر اموال وی است که در این مزایده به معرض فروش گذاشته شده بود. مزایده‌ای که در حد آگهی باقی ماند و صدای وکیل زنجانی را هم درآورد که تلاش وی برای پرداخت بدهی‌ها به شرکت نفت ادامه دارد و انتظار ما این است که تا مشخص‌شدن وضعیت پرداخت بدهی‌ها و صدور رأی قطعی، از فروش اموال موکل جلوگیری شود. اتفاقی که تا امروز نیفتاده و پولی به دولت برنگشته است.

در فهرست اموال زنجانی برای مزایده دوم که در سال ٩٥ منتشر شد، نیز ١٢ ملک در نقاط مختلف تهران، کلاردشت و قشم به مزایده گذاشته شده است. قیمت پایه‌ای که برای این اموال در نظر گرفته شده معادل ١٠ هزار و ٥٤٣ میلیارد تومان بود که ارزشمندترین آنها ملک ایران‌زمین بود که بعد از گودبرداری و مشکلاتی که برای اهالی آن منطقه پیش آمد،اعلام کرد حاضر است ملک همه شاکیان را یکجا خریداری کند.

این ملک ٧٥١ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. ملک دیگر در میدان ونک با قیمت ١١٠ میلیارد و ٢٥١ میلیون تومان به حراج گذاشته شد. ساختمان خیابان دولت نیز به قیمت ١٩ میلیارد و ٦٣٥ میلیون تومان و ساختمان چهل کتاب در خیابان انقلاب هم به ٨٧ میلیارد و ٤٠٠ میلیون تومان به مزایده گذاشته شد.

زنجانی همچنین سه آپارتمان در نقاط مختلف شهر به ارزش بیش از ١٢ میلیارد تومان داشت. آپارتمان برج تهران با قیمت سه میلیارد و ١٩٥ میلیون و ٣٦٠ هزار تومان، آپارتمان خیابان فرشته با قیمت سه میلیارد و ١٥٠ میلیون تومان و آپارتمان ولنجک با قیمت پنج میلیارد و ٨٨٠ میلیون تومان به حراج گذاشته شد.

همچنین ساختمان جماران با قیمت ٥٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان، ویلای کلاردشت با قیمت ٣١٥ میلیون تومان، ملک هشتگرد با قیمت ٢١٠ میلیون تومان، مغازه‌های پاساژ سجاد شامل ٢٢ باب مغازه به ارزش دومیلیارد و ٢٨٥ میلیون و ٢٢٠ هزار تومان و ملک ایرتویا در قشم با قیمت ١٧ میلیارد و ٨٥٠ میلیون تومان به مزایده گذاشته شدند و در اختیار وزارت نفت قرار گرفت.

اما بیژن زنگنه وزیر نفت شهریور سال جاری خبر داد،کسی اموال زنجانی را نمی‌خرد،اینها اموالی نبوده که به‌راحتی به پول نقد تبدیل شود و وزارت نفت احتیاجی به این اموال همانند مجموعه ساختمانی در جماران، ویلا در لواسان، هتلی در کیش و هتل نیمه‌تمام در قشم نداشته و برای وزارتخانه کارایی ندارد. وزارت نفت اکنون اموال را قبول کرده و گرفته اما این اموال قابل تبدیل به دو هزار میلیارد تومان نقدینگی نیست.

وی همچنین همان اوایلی که زنجانی بازداشت شده بود، درباره میزان بدهی‌ها گفته بود به هر ایرانی ١١٠ هزار تومان بدهکار است یا در اردیبهشت سال جاری گفته بود زنجانی با سود پول ۱۳ هزار میلیارد تومان از پول ملت ایران را خورد و برد.وی ساعتی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان را خورد و این بدون حمایت و پشتیبانی قابل انجام نبوده است.

انتهای پیام