پاسخ به منتقدین عرضه اولیه و دفاع از سازمان بورس/ آمار بورس فرانکفورت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزبه شریعتی تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار درباره اهمیت عرضه های اولیه به سنا گفت: در حالی که شاخص کل در تلاش برای فتح قله تاریخی به سر می برد، برخی از اهالی بازار نسبت به عرضه های اولیه گلایه مندند اما نکته اصلی که باید در این خصوص به آن توجه کرد این است که این تعداد شرکت با میزان سهام عرضه شده،آیا توان بر هم زدن جو کلی بازار را دارند و می توانند نقدینگی موجود در بازار را به سوی سهم های جدید کوچ دهند؟

وی با رد این نوع نگاه عنوان کرد: قطعاً این نگاه ساده انگارانه است زیرا در عالم واقع مشخص نیست آن تعداد از کدهای متقاضی عرضه اولیه ها که اخیراً به بیش از صد هزار نفر رسیده، برای خرید عرضه اولیه ها سایر سهام خود را بر میز فروش می گذارند یا خیر اما با فرض بدترین حالت ممکن ورود پول برای خرید عرضه اولیه و ورود پول از سمت بازارگردان و ناشر بسیار محتمل تر از خروج سرمایه از کل سیستم موجود است.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: هرچند از گوشه و کنار بازار صدای منتقدین به رویه عرضه اولیه ها بلند است، اما از این موضوع نباید غافل شد که بهبود وضعیت بازار سرمایه که همگی از آن سهم می برند و برای تمام بازیگران این بازار مفید است در گروی عمیق و بزرگ شدن آن است.

شریعتی با بیان اینکه جمع ارزش بورس و فرابورس در ایران کمی بیش از 400 هزار میلیارد تومان است،گفت: این رقم در مقایسه عینی با ابرقدرت های اقتصادی دنیا بسیار پایین است.برای حضور سرمایه گذاران خارجی نیازمند افزایش عمق و نقدشوندگی در بازار سرمایه هستیم. چراکه نمی توان بدون ایجاد زمینه و بسترهای مورد نیاز سرمایه گذاران بزرگ انتظار سرمایه های سنگین و اثرگذار در اقتصاد را داشت.

وی به تحلیل روند رو به رشد بورس کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: چنانچه روند رشدبورس تمام کشورهای تراز اول دنیا بررسی شود متوجه می شویم آن ها هم در دوره ای با هجوم شدید عرضه اولیه ها مواجه بودند که با ساماندهی آن بازار سرمایه عظیم فعلی را به وجود آوردند.

این کارگزار توضیح داد: در سال 1999 بورس فرانکفورت 158 شرکت و در سال 2000، تعداد 147 شرکت عرضه شدند در حالی که 40 سال قبل از این تاریخ فقط 19 عرضه اولیه رخ داده است. همچنین در آمریکا طی سال های 1980 تا 2000 بیش از 6 هزار شرکت در بازار سرمایه عرضه شدند که در دو سال آخر آن روزانه شرکت های آی تی جهت پذیرش اقدام می کردند.

شریعتی اظهار داشت: چنانچه معتقد باشیم دانش و فناوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه با شکاف زمانی ای انتقال می یابد، پس  هم اکنون بازار سرمایه ما نیاز به گذر از این دوران دارد.بنابراین سازمان بورس و نهاد ناظر آن یعنی وزارت اقتصاد به عنوان نهادهای تصمیم گیر و نظارتی، استراتژی های بلند مدتی در راستای برنامه های کلان دارند و بدون شک به بازار سرمایه از زاویه فراتر از نوسانات روزانه نگاه می کنند.

وی افزود: با تسریع در شبیه سازی سیستم بازارهای سرمایه پیشرفته می توان به تکامل و بهبود فرایند عرضه های اولیه کمک کرد به عنوان مثلا عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ که به تازگی مورد استفاده قرار می گیرد، بیش از دو دهه قبل در اروپا و آمریکا انجام می شده است.با این اوصاف بازار تکامل یافته ای مانند نزدک ماهانه با حداقل ده عرضه اولیه شرکت جدید می تواند الگوی مناسبی برای بازارسرمایه ما باشد.

انتهای پیام