سهم صنایع معدنی از صادرات ۲۰درصد است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان در آیین قدردانی از صادرکنندگان نمونه استان زنجان گفت: در صادرات هفت ماهه سال جاری از مجموع صادرات، سهم معدن و صنایع معدنی پنج میلیارد و 400 میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: ایران بر اساس شاخص های بین المللی پانزدهمین کشور معدنی جهان محسوب می شود و این آمار بر اساس آمار اکتشافات موجود اعلام شده و از طرفی اکتشافات معدن در ایران به دلیل سایه نفت بر اقتصاد ایران، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

این مقام مسئول معدن و صنایع معدنی را از بخش های مورد توجه و اولویت دار دولت های یازدهم و دوازدهم خواند و اضافه کرد: در حالی که صادرات زنجیره فولاد در سال های 90 و 91 بسیار محدود بود، در هفت ماهه سال جاری بیش از چهار میلیون و 700 هزار تن از محصولات این بخش صادر شده است.در صورتی که میزان صادرات زنجیره فولاد تا پایان سال به 8 میلیون تن برسد، ایران یکی از کشورهای دارای شاخص های پیشرفت در حوزه فولاد و صنایع معدنی محسوب می شود.

کرباسیان گفت: سال جاری 500 تن از صادرات زنجیره تولید ایران مختص آهن اسفنجی بود به گونه ای که امروز ایران مقام اول صادرات این بخش را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی بر لزوم همکاری و همراهی تمام بخش ها برای حل مشکلات بخش تولید و اشتغال تاکید کرد و افزود: در صورتی که نتوان عدالت مالیاتی را ایجاد و راه را برای صادرکنندگان تسهیل کرد، حداقل تبعات آن می تواند توقف رشد صادرات باشد.باید پذیرفت که از مشکلات حوزه های مختلف صنعت، فناوری است و خواستار شکل گیری شرکت های بزرگ صادراتی شد.

رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو اظهار داشت: نقشی که صادرکننده در توسعه اقتصادی دارد، بسیار مهم است و کشور بر مبنای تولید پیشرفت و جایگاه و عزت خود را در جهان پیدا می کند.

کرباسیان با بیان اینکه اغلب معادن ایران، رو باز محسوب می شوند، ادامه داد: در معادن مختلف دنیا معادن زیر زمینی و کف اقیانوس ها به دلیل فناپذیری معادن مطرح است و به همین دلیل مواد معدنی از موادی به شمار می آید که در سال های آینده با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام