آژانس بین المللی: ایران به تعهدات هسته‌ای عمل کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران همچنان در چارچوب های اصلی فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس توافق هسته ای سال 2015 با 6 کشور جهان باقی مانده است.

این گزارش نخستین گزارش این آژانس پس از خودداری دونالد ترامپ از تایید پایبندی ایران به این توافق شمرده می شود.

در این گزارش آمده است: ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران تا تاریخ پنجم نوامبر برابر با 96.7 کیلوگرم بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 88.4 کیلوگرم اعلام شد. این رقم، پایین تر از حد 202.8 کیلوگرم است که در موافقتنامه هسته ای سال 2015 به آن اشاره شده است. همچنین درصد غنی سازی اورانیوم ایران از رقم 3.67 درصد که محدودیت تعیین شده در توافق هسته ای است، فراتر نرفته است.

ذخیره آب سنگین ایران که یکی از مواد واسط در نوعی از رآکتورها است و می تواند منجر به تولید پلوتونیوم شود،در تاریخ ششم نوامبر برابر با 114.4 تن بوده است. این در حالی است که این رقم در ماه اوت برابر با 111 تن بود. این میزان، پایین تر از حد 130 تن است که در توافق هسته ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان به آن اشاره شده است. از پلوتونیوم می توان برای تولید سلاح هسته ای استفاده کرد.

همچنین ایران به آژانس اعلام کرده، قصد دارد به منظور تحقیقات، در آینده نزدیک یک راکتور آب سبک بحرانی را در محل سازمان انرژی اتمی ایران طراحی و بسازد.

انتهای پیام